Van-e neki egyáltalán szabad akarata? És ha van, kit érdekel?
Forrás: Internet Hungary 2008: "2010-re megkerülhetetlen" programfüzet
Szerző: Macher Szabolcs
"Messzire vihetnek ezek a kissé filozofikus kérdések, de nem véletlenül teszem fel ezeket.
A médiafogyasztással kapcsolatban az utóbbi időkig legritkábban felmerülő kérdés a fogyasztó akarata, hiszen a játszma pont erről szól(t): váratlanul elérni, amikor nem is számít ránk, beférkőzni intim tereibe, elcsípni szabadidejében, amikor éppen olvasna vagy megnézne egy filmet. Mindig mindenhol ott lenni, hogy nehogy elkerüljön minket vagy az üzenetünket.
És az emberek többsége megadja magát, zsibbadtan engedi át magán a reklámzajt.
De új idők jöttek, az emberek olyan eszközöket kaptak a kezükbe (ezt sem feltétlenül akarták, csak kitalálták nekik...), melyekkel védekezhetnek a reklámsörétekkel szemben, kezükbe vehetik az irányítást, választhatnak. Az internet is a választásról szól, aktív, interaktív, néha már szinte proaktív.
Szinte végtelen teret ad az önkifejezésre, a szórakozásra, a tájékozódásra.
Mindeközben persze mindenhol elér minket a hirdetők keze: van, aki cukorkával édesgetne magához, de (itt is) vannak, akik az arcunkba ugranak, mint a legjobb marakeshi bazárban.
Mindkettőnek esélye van eladni, sőt, akár az első kellemetlen benyomást később feledtetni. És mindezt ugye a közvetlen átkattintás, online értékesítés fantasztikus lehetőségeivel megspékelve.
Finomodnak a módszerek, a célzás egyre érzékenyebbé válik, a zaj mégsem csillapodik, a fogyasztón még mindig ott a védőfelszerelés Sőt. van egy új generáció, aki már eleve beépített páncélzattal jön világra. Miért nem fordítanak mégsem hátat az emberek az őket reklámmal bombázó médiának?
Mert nincs akaratuk, nem tudnak felállni a tévé elől, nem akarnak az igazi élet igazi kihívásaival szembesülni, félnek meghallani saját gondolataikat, félelmeiket. Félnek, hogy elszakadnak a csoporttól, ha nem tudják, mi történt este a sorozatban, ha nem olvasták X legfrissebb blog-bejegyzését, vagy nem tudnak egy órán belül bármiről, ami a világban történik.
Ja, és persze félnek attól, hogy lemaradnak a nagy fogyasztási versenyben, és akkor már nem is fognak érni semmit. Tehát van reklámkerülés? Szerintem csak nincs elég időnk mindet végignézni...
Verbális reklámkerülésről persze beszélhetünk: ne legyen reklám benne, de legyen ingyen. Ma, itt, ebben az országban, ahol adófizetés nélkül szeretnénk ingyenes népjóléti rendszert és infrastruktúrát, azt hiszem, nem meglepő ez a kérés, követelés. De máshol sem jobb a helyzet.
Minden mindenhonnan elcsenhető, beszerezhető, a szerzői jog megszentségteleníttetett és sérthető.
Persze könnyen kárhoztatjuk a zeneipar zsíros multijait, akik nagyot kaszálnak a (túlnyomó részt) éh-royalty-ért pengető zenekarokon. De a kalózok meg a ingyenletöltős haverod még annyit sem fizet a zenészeknek. Ki fogja megcsinálni a következő Csillagok háborúját? Talán a Star Wars iWiW filmbarátok köre tagjai? Nem lesz ugyanaz... főleg a full HD-s plazmán az 5.1-es házimozival.
Komoly strukturális kérdésekkel küzd emellett a filmipar, és úgy az egész médiaipar (tartalomipar).
Nem beszélve a mi kis szakmánkról, ahol már évek óta meg lett hirdetve a káosz, de kevesen menekülnek még. Mikor jön el a mi Merrill Lynchünk? Sajnos rossz tapasztalataim vannak az önszabályozással kapcsolatban, így nem gondolom, hogy a hirdetők és az ügynökségek maguktól állnak majd át az opt-in alapú marketingre.
És más okból, de a fogyasztóról is ugyanez elmondható.
Mert akarat az nincs.
Én is csak a számat járatom."
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.