A mindennapi munkánk során meglehetősen sok weboldalt elemzünk keresőoptimalizálási és egyéb szempontok alapján. Gyakran találkozunk azzal a problémával, hogy a weboldal nem azt a célt valósítja meg, amit a honlap tulajdonosa elgondolt. Nehézkes a weboldal kezelése, a szükséges információ megtalálása vagy egyáltalán meg sem található rajta az, amit a célpiac látogatói keresnek. Ilyen esetekben bizony a weboldalt nem csak a keresőoptimalizálási szempontok miatt kell átalakítani, hanem legtöbbször a weboldal szerkezetéhez, tartalmaihoz vagy akár az arculatához is hozzá kell nyúlni.
Forrás: SEOTools (hírlevél)
Szerzők: Kungl István & Zsolt
"A következő néhány pontban igyekeztünk összeállítani néhány kiemelten fontos dolgot a felhasználóbarát weboldalak ismérvei közül:
Megszokott kezelés: A legáltalánosabb és az egyik legfontosabb alapelv, hogy a honlap egyes elemeinél olyan megoldásokat alkalmazzuk, amelyeket a látogatók már máshol is láthattak, használhattak, mert így fogják a weboldalunkat a legkönnyebben kezelni.
Weboldal struktúra: Ha sok aloldala van a weboldalnak, akkor alaposan gondoljuk át, hogy melyik tartalom miként érhető el. Próbáljunk a célpiac látogatóinak fejével gondolkodni. (lehet, hogy nekik teljesen más felépítés a logikus, mint nekünk)
Navigáció: Menürendszerekből sokféle létezik, mégis az évek során kialakult néhány gyakran használatos elrendezés, melyek már beváltak, működnek, és ami a legfontosabb: a felhasználók már hozzászoktak a kezelésükhöz. Nem feltétlenül kell nekünk korszakalkotó megoldást üzemeltetni, hogy ezzel kockáztassuk a weboldal sikerességét.
Arculat: A kereskedelmi weboldalak célja az eladás, ezért az arculatnak is ezt kell kiszolgálnia. Célszerű, ha a látogató első ránézésre már felismeri a weboldalon a megszokott elemeket, hogy aztán kényelmesen és gyorsan megtalálja a keresett információt. Az igazán ügyes grafikusok megtalálják az összhangot a design és jól kezelhető, átlátható weboldalterv között.
Értékes tartalom: Hiába szép a grafika, ha a weboldal információ tartalma nem megfelelő. A látogatókat gyakran alul informálják vagy a szöveges tartalom annyira szakmai, hogy az érdeklődők nehezen értik meg a jelentését.
Elérhetőség hiánya: A weboldal célja a kapcsolatfelvétel, akkor gondoskodjunk róla, hogy az elérhetőség minden oldalon megtalálható legyen vagy könnyen az ezt tartalmazó oldalra lehessen jutni. Érdemes térképet is elhelyezni, a Google Map használatát a legtöbb látogató már jól ismeri.
Keresés: 10-15 aloldal felett már érdemes szabadszavas keresési lehetőséget is biztosítani a weboldalon. Ha a látogatók nem találják meg rövid időn belül, amit szeretnének, a keresés használatával még adhatnak nekünk egy esélyt, hogy felleljék a kívánt aloldalt.
Oldaltérkép: Az oldaltérképnek keresőoptimalizálási szempontból is fontos szerepe van, de meglepő módon az emberi látogatók is néha eltévednek ide. A kitartó érdeklődök egész gyakran vetődnek ide.
Lábléc: A láblécben helyet kaphatnak a fontosabb tartalmaink linkjei, melyet a látogatók egy-egy hosszú tartalom elolvasása után, az oldal alján használni tudnak. Ezen felül a láblécben elhelyezhetjük akár a fontosabb elérhetőségeinket is.
Tekintse meg weboldalát, vegye sorra a fenti listát és ellenőrizze, hogy minden szempontnak megfelel-e a honlapja. Próbáljon a célpiac szemével vizsgálódni, hiszen belőlük lesznek az érdeklődők, az ügyfelek."
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.
A teljesség igénye nélkül minden egy helyen: szakdolgozatok, értekezések, elemzések e-kereskedelem és online marketing témákban - évenkénti bontásban.
Hasznos webes eszközök: online marketing, e-kereskedelem, eBusiness, website tervezés, web-design, ergnomónia, website tipográfia, SEO, SEM, SMO, site optimalizálás és társaik.
Szakirodalom: könyvek, kiadványok online marketing, webáruház, e-Kereskedelem témakörökben.