Szombaton a WebShop Tuning konferencián adtam elő, és kaptam egy érdekes kérdést a közönség soraiból: mit tehetne egy webáruház tulajdonos, aki "modernizálni" szeretné webáruházát, de nem szeretné, hogy elvesszenek a keresőben elért eddigi helyezései? Illetve biztosan romlani fognak-e a helyezések?
Forrás: Webshop Experts - Webáruház trend értesítő
Szerző: Zajdó Csaba
A válasz az, hogy NEM, egyáltalán nem kell, hogy romoljanak a helyezéseink, sőt általában gyors javulás tapasztalható, ha az új rendszer optimálisabb a keresők szempontjából, mint a régi.
0. Valós okok és tévhitek, avagy miért romlik egyáltalán a helyezés
Egy webáruház (vagy bármilyen weboldal) cseréjénél általában két fő okra lehet visszavezetni a pozicióvesztéseket:
1. ok: Megváltozik az oldal tartalma és szerkezete.
Szögezzük le az elején: a Google szereti a változást. Minél sűrűbben változik az oldal, annál jobb, mert ebből látja, hogy egy élő oldallal van dolga. Tehát emiatt kicsit se aggódjunk, a változás önmagában mindig jót tesz a helyezéseknek.
2. ok: Romlik a tartalom minősége, optimalizáltsága.
Ez már probléma lehet, ha az új webáruház szerkezetében, felépítésében és úgy általában keresőoptimalizáltságban gyengéb, mint az előző rendszer - persze kérdés, hogy akkor miért cseréljük ki a régit? Itt mindössze egy kis figyelem szükséges, hogy az új oldal se legyen rosszabb keresőoptimalizációban, és akkor ez megint csak nem lehet probléma.
3. ok: Elvesznek az URL-ek
Ez viszont már valós probléma, hiszen az új webáruház általában más rendszerre épül, és más logika mentén építi fel az URL-eket. Erre is van ugyanakkor megoldás, ami teljes mértékben elkerülhetővé teszi a helyezést vesztést, és amit a következőkben fogok részletezni!
Lássuk, hogy mit kell tennünk azért, hogy a keresőben elért helyezéseink ne vesszenek el:
1. A főoldal eredményeinek megtartása
A webáruház cseréjével a főoldal URL-je általában nem változik, ugyanazon címen érhető el az új oldal főoldala is - ergo a pozícióvesztés csak az 1-es és 2-es okból lehet. Az 1-es ok (a változás okoz visszaesést), mint fentebb kifejtettem egy tévhit, ami miatt nem kell aggódni.
A 2-es ok (a tartalom minőségének romlása) már probléma lehet, de ha az új webáruház főoldalát is olyan szemmel tervezzük meg, hogy keresőoptimalizáció szempontból optimális legyen, és ugyanolyan szavakra legyen optimális, mint az előző oldal volt, akkor ebből sem lehet probléma.
2. Belső oldalak eredményeinek megtartása
A belső oldalak alatt elsősorban a kategória- és a termék-oldalakat értjük, ezek szoktak általában a keresőkben jó helyezést elérni. Ezek megmentésére a két következő utat tudom javasolni:
I. Az új URL-ek nézzenek úgy ki, mint a régiek
Ha a régi webáruház linkjei is keresőbarátak, SEF linkek voltak (SEF = Search Engine Friendly = Keresőbarát), akkor az új áruháznak is érdemes lehet a linkjeit ennek megfelelően automatikusan legeneráltatni. Egy jobb webáruházban meghatározható az algoritmus ami alapján generálja az url-eket, és ha pl. a korábbi áruházban a "www.aruhaznev.hu/termeknev" alapján voltak az URL-ek, akkor az új is generálhatja ugyanígy, ha a régiben "www.aruhaznev.hu/kategorianev/termeknev" volt, akkor az új áruház megint csak csinálhatja ugyanígy a linkeket.
II. Irányítsa át a régi URL-eket az újakra
Ha a régi áruházban a linkek nem keresőbarátak voltak (pl. index.php-val kezdődnek), vagy valami miatt nem voltak kellően keresőbarátak, akkor érdemes lehet más URL-eket használni az újban. Ilyenkor mindössze azt kell tenni, hogy a régi áruház URL-jeit egyesével össze kell párosítani az új áruház URL-jeivel, és megadni az új rendszernek, hogy ha valamelyik régi URL-re érkezik egy látogató, akkor azt automatikusan irányítsa át az új URL-re.
Ez egy viszonylag "monoton", de nem túl bonyolult munka, egy szorgalmas kolléga egy nap alatt végezhet sok száz URL-el. A hatékonysága fokozható azzal, ha nem akarunk minden egyes URL-t megtartani, csak azokat, amelyek a keresőkben jó helyen szerepelnek, és melyekről forgalom is érkezik. Ehhez érdemes megnézni a statisztikánkat (pl. Google Analytics), kiexportálni listaszerűen a top 100 URL-et, ahova keresőből találat érkezett, és ennek a top 100 url-nek keresni csak meg az újban a megfelelőjét - ezáltal a keresőkből érkező forgalom 99%-t már biztosan megmentettük.
(Technikai háttér: maga az átirányítás technikailag történhet 301 redirecttel, vagy mod_rewrite funkcióval is - ha ezeket Ön nem érti, egy cseppet se aggódjon, nem is az Ön dolga érteni ezt, elég ezeket az informatikusoknak tudniuk.)
III. Mi történik akkor, ha nem "mentem meg" a régi oldalakat?
Ha egyik módszert sem használjuk, az sem a világ vége: a Google viszonlyag rövid idő alatt (1-2 hónap) újraindexeli az oldalt, és az új oldalak hasonlóan jól szerepelhetnek a keresőkben, mint a régiek. A baj sokkal inkább akkor van, ha a régi oldalakra mutatott korábban jópár link (azaz linkekkel is meg volt támogatva a jó helyezés), ez esetben ugyanis ezek link-erősség teljesen elveszik.
Remélem, hogy sikerült viszonylag érthetőek körbejárni a területet, és így kevesebb hibával tudják elvégezni webáruházuk esetleges cseréjét.
Üdvözlettel,
Zajdó Csaba
Vecsei László és Zajdó Csaba
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.