Mi mozgatja? Technika a webáruház mögött I.
2008. december 17. írta: vecseilaszlo

Mi mozgatja? Technika a webáruház mögött I.

A jól működő webáruház minden esetben logikusan felépített és jól működtetett háttért kíván. Ez egyrészt a tudatosan alakított webmarketinget jelenti, de ugyanolyan fontos a jogi előírásoknak való megfelelés, a logisztikai háttér és a jövedelmezőségi számítások is.

Forrás: IN-STORE Marketing - a marketing szakma lapja. In: 10. évfolyam 2008/5. szám. Melléklet: Webáruházak, p. 50.
Szerző: Ujvári Mária


"Maga az áruház, vagyis a honlap

A webáruház első komoly beruházási költsége maga a honlap, illetve az ahhoz kapcsolódó háttér – a beérkezett megrendeléseket visszaigazoló automatikusan működő levelezőrendszer, a készletnyilvántartás, a vevői adatbázist kezelő rendszer, illetve minden egyéb olyan adatbázis, amely értékesítésösztönzési célokat szolgál. A weboldal kialakításának költsége a bonyolultságtól függően a félmilliótól a több millió forintig rúghat. Lehet persze pár tízezer forintért is webáruházat készíteni különféle sablonokkal, azonban ezek hosszú távú hatékonysága a megkérdezett szakemberek szerint kérdéses. „Itt is érvényes a mondás: olcsó húsnak, híg a leve. Egy webáruházra el lehet költeni pár tízezer forintot, de akár több tízmilliót is. Az olcsóbb programokkal általában az a probléma, hogy csak a kezdeti időben bizonyulnak megfelelőnek; később, ha beindul az üzlet, már nem tudnak olyan szolgáltatásokat biztosítani, melyek fontosak lennének a forgalomnövelés szempontjából. Ilyenek például az online marketing, a különféle analitikai elemzések vagy az online értékesítést támogató technikák. És éppen itt a veszély bennünk: ahhoz, hogy előbbre lépj, kitűnj a sok hasonló webáruház, webshop közül, kell valami plusz, amit általában ezek az ingyenes, „occsó” áruházak nem tudnak biztosítani. Ergo, csak nyűglődés lesz az áruházzal, de előbbre lépés, netalán nullszaldó vagy pozitívum, nem. Amolyan fából vaskarika a dolog.” - mond véleményt Vecsei László, online marketing szakértő.


Webmarketing

A webáruház hátteréhez hozzátartozik a megfelelően kimunkált webmarketing is. Ha a keresőoptimalizálást – ami a természetes találatként való megjelenést célozza – a weboldal programozási részének tekintjük, és nem soroljuk a webmarketing eszközök közé, még akkor van mit kereskednünk a keresőknél – stílszerűen szólva. A keresőhirdetés, vagyis a fizetett találatként való megjelenés a megkérdezett szakemberek szerint elsősorban a KKV-k kedvelt hirdetési formája behatárolható költsége miatt.
Az egyéb online marketing eszközök széles tárháza áll a kevésbé limitált büdzsével gazdálkodók rendelkezésére.
A magyar hirdetők által választott legnépszerűbb online marketing eszközök a bannerek, felugró oldalak vagy ablakok, splash oldalak („csobbanó oldalak”, amikor egy weboldal megnyitásakor nem a weboldalt látjuk meg először, hanem általában egy animált hirdetést). Webergonómiával foglalkozó szakemberek felhívják a figyelmet az ilyen eszközök hátrányaira: a látogató nem a reklámra, hanem a tartalomra kíváncsi, ráadásul a túl-animált flash grafikák erősen lassítják még a gyors internet eléréssel rendelkezők gépén is a letöltődést. Az összefoglaló néven internet display hirdetések része 2007-ben az online reklámtortából 68 százalék volt - tudtuk meg Vecsei Lászlótól. Ezt követi a különféle fizetős gyűjtőoldalakon való megjelenés, mint hirdetés – az úgynevezett listing a maga 21 százalékos súlyával. A fent említett keresőhirdetések részaránya 8 százalék volt, míg az e-mail marketing mindössze 3 százalékot tudhatott magáénak 2007-ben.




 

 

 

 

 

 

 

 

 
Forrás: In-Store marketing

 

Web2.0: blog, wiki, RSS, instant messenger

Miután az internet az egyik leggyorsabban fejlődő médium, számos olyan webmarketing lehetőség adódik, amely nem reklámként, nem reklámozási környezetben éri el a potenciális fogyasztót. Ilyenek a web2.0 által nyújtott interaktív lehetőségek, fórumok, blogok, wikik. Néhány szavas üzenetet lehet eljuttatni az RSS vagy az instant messenger technológiák segítségével. A webáruház tulajdonosának tehát nem árt folyamatosan követnie a fejlődést és az új webes jelenségeket, hiszen az elsőként jövő előnye a webes kommunikációban is ismeretes.
Megjegyzendő, hogy ezek a „modern kütyük” is akkor lényeges elemek, ha működnek...


Értékesítésösztönzés a webáruházban


Ha már a vevőt sikerült beterelni a webáruházba, számos olyan lehetőség adódik az értékesítés növelésére, amit a valódi áruházaktól vesznek át a webes társaik. A legtöbben az árengedmény valamilyen formájával, illetve az ingyenes kiszállítás lehetőségével operálnak. Különösen ösztönzőek lehetnek az időben limitált akciók, amelyeknek megszervezése a virtuális áruház esetében egyszerűbb is, mint a valódiaknál – feltéve persze, hogy a teljes rendszer megfelelően automatizáltan működik. Jól nyomonkövethetőek a törzsvásárlók vásárlásai, így sokkal inkább személyre szabhatóak az e-mail kampányok vagy az akciók. Az „akik ezt vették, azok még ezt is vették” jellegű üzenetek segítenek hatékonyan felhívni a vevő figyelmét olyan termékekre, amelyek mellett esetleg elmentek, de több mint valószínű, hogy számot tarthat az érdeklődésre.

Folytatás:
Mi mozgatja? Technika a webáruház mögött II.



Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr100826157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása