Elektronikus fizetési megoldások
2008. szeptember 04. írta: vecseilaszlo

Elektronikus fizetési megoldások

Elektronikus fizetési megoldások


Forrás: Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Szerző: KPMG Tanácsadó Kft.



"A tanulmány célja


Jelen tanulmány célja az elektronikus kereskedelemhez kapcsolódó innovatív elektronikus
fizetési megoldások bemutatása, elemzése és a fejlődési lehetőségek, valamint a fejlődés
útjában álló akadályok azonosítása.

Elemzésünk eredményeképpen azokat a területeket kívánjuk azonosítani, melyeken az
államnak érdemes beavatkoznia az e-fizetési megoldások elterjedésének elősegítése
érdekében, ezáltal ösztönözve az elektronikus kereskedelem fejlődését.

Az elektronikus fizetés fogalma tágabb értelemben azokat a fizetési megoldásokat foglalja
magában, amelyek keretében a fizetési tranzakció elektronikus eszközök közvetítésével
valósul meg, készpénz vagy nem elektronikus készpénz-helyettesítő (csekk, váltó) használata nélkül.

Az e-fizetés tág értelmezése tehát e megoldások közé sorolja többek között a bankközi
átutalásokat, csoportos beszedéseket, a bankkártyával ügyfélterminálon (point of sale, POS terminál) keresztül lebonyolított fizetéseket, valamint az e-banking (internet- telefon-banking vagy mobil-banking) tranzakciókat. Ezek a fizetési megoldások azonban nem minden esetben kapcsolódnak az elektronikus kereskedelemhez.

Tanulmányunk vizsgálódási területe célmeghatározásunknak megfelelően a fentinél szűkebb kört ölel fel: elemzésünk tárgya elsősorban az elektronikus úton bonyolított tranzakciókhoz kapcsolódó online fizetés. Elemzésünk az olyan innovatív online fizetési megoldásokra – például az eladó honlapján elérhető virtuális POS, mobil előfizetés vagy pre-paid kártya, elektronikus pénz – fókuszál, melynek során nincs szükség az eladó és a vevő személyes kontaktusára, hanem a fizetés valamilyen elektronikus közvetítő eszközön keresztül történik. Mivel azonban az elektronikus alaptranzakcióhoz – e-rendeléssel, azaz elektronikus eszközről indított vásárlás – kapcsolódó e-fizetések statisztikai adatainak elkülönített nyilvántartása nem megoldott, a helyzetelemzés során a hagyományos úton bonyolított tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus fizetési megoldásokra is kitérünk.

Az e-kereskedelmi statisztikák körében szintén nem állnak rendelkezésre az elektronikus
fizetéssel lezáruló tranzakciókat külön számbavevő nemzetközi összehasonlító adatok, ezért a fentieken túl a helyzetelemzésnek részét képezi a személyes jelenlétet igénylő fizetési móddal lezáruló e-kereskedelmi tranzakciók bemutatása is. Mivel az elektronikus rendeléssel indított vásárlások többsége ilyen hagyományos fizetési tranzakcióval zárul, e nélkül nem is lenne lehetséges átfogó képet alkotni az e-kereskedelem jelenlegi helyzetéről." ... >>

 

A dokumentum tartalma:

1. A tanulmány célja
2. Az e-kereskedelem és az e-fizetés gazdaságélénkítő hatása
3. IKT-helyzetkép az Európai Unió viszonylatában
4. E-kereskedelem Magyarországon az EU viszonylatában
4.1. Az elektronikus kereskedelem helyzete
4.2. B2C e-kereskedelem hazánkban
5. Elektronikus fizetési megoldások
5.1. Az e-fizetés típusai
5.2. Számlaalapú megoldások
5.2.1 E-banking
5.2.2 Online bankkártyás fizetés
5.2.3 Mobil- és telefonszámla alapú elektronikus fizetés
5.2.4 Közvetítői szolgáltatások
5.3. Elektronikus pénz
5.3.1 Fizikai eszközön tárolt e-pénz
5.3.2 Online pénz
5.4. Összetett fizetési megoldások
5.5. Értéknövelt szolgáltatások
6. Szabályozás az EU-ban
6.1. Az elektronikus kereskedelem szabályozása
6.2. Az elektronikus fizetés szabályozása
6.2.1 Az EMI direktíva célja és tartalma
6.2.2 Az irányelv tagállami implementációja
6.2.3 Az irányelv értékelése
6.2.4 A szabályozás felülvizsgálata
7. Magyarországi szabályozás
8. Az elektronikus fizetési megoldások hazai kínálata
8.1. Elektronikus banki szolgáltatások
8.2. Online bankkártyás fizetés
8.3. Prémium díjas szolgáltatások
8.4. Közvetlen átutalás telefonszámláról, feltöltő kártyáról
8.5. Mobiltelefonról indított fizetés bankszámláról
8.6. Közvetítői szolgáltatások
8.7. Elektronikus pénz
8.8. Összetett, többcsatornás fizetési megoldások
8.9. Értéknövelt szolgáltatások
9. Lakossági kereslet az e-fizetési megoldások iránt
9.1. E-banking
9.2. Kártyahasználat
9.3. Lakossági attitűd az e-fizetésekkel szemben
10. SWOT analízis
11. Nemzetközi trendek
12. Kormányzati beavatkozások – két tagállami példa
12.1. Észtország
12.2. Egyesült Királyság
13. Javaslat az állami szerepvállalás módjára
13.1. Vásárlók
13.2. Elektronikus fizetési szolgáltatók
13.3. Elektronikus kereskedők
14. Szabályozáspolitika
14.1. Az elektronikus kereskedelmi tevékenység szabályozása
14.2. A fizetési szolgáltatásokkal kapcsolatos szabályozási kérdések
14.2.1 A 2004. évi XXXV. törvény módosítása
14.2.2 A belső piaci fizetési szolgáltatások új uniós szabályozási kerete
14.2.3 A fizetési szolgáltatások tranzakciós díjának vizsgálata
15. Közpolitikai intézkedések
15.1. Kommunikáció
15.2. E-fizetés közszolgáltatásokért
16. Támogatáspolitika
16.1. Közvetett támogatás
16.2. Közvetlen támogatás
17. Irodalomjegyzék

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr61634234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása