Variációk egy e-kereskedelmi témára – a közösségi vásárlás üzleti modelljei
2011. július 10. írta: vecseilaszlo

Variációk egy e-kereskedelmi témára – a közösségi vásárlás üzleti modelljei

2010 nyarán jelent meg Magyarországon az első közösségi vásárlással foglalkozó weboldal, mostanában pedig szinte naponta jelennek meg az amerikai Grouponhoz hasonló kuponos site-ok. Az internet-felhasználók is kuponlázban égnek: a GKIeNET és a Budapesti Corvinus Egyetem E-Business Kutatóközpontjának közös kutatása szerint 2011 áprilisában a 14-74 év közötti magyar lakosságnak már 1,5 százaléka vásárolt ilyen módon az interneten.  

Szerző: Szatmári Gergely keresőmarketing szakértő
 
A könnyű eligazodás érdekében összeállítottunk egy listát ezekről az oldalakról, és jellegzetességeikről. Megfigyelhetőek az üzleti modellek közti apró, de lényeges különbségek – az új szereplőknek ugyanis valami újat, valami mást kell nyújtani ahhoz, hogy a figyelmet magukra irányítsák, és ott is tartsák, mely által vállalkozásuk jövedelmező lehet. 
 
Alapvetően három irányvonal köré csoportosítanánk a kuponos weboldalakat (de természetesen, ha a részleteket jobban szemügyre vesszük, akkor jóval árnyaltabb képet kapunk):
 
A) Időhöz kötött ajánlathoz minél nagyobb vásárlói csoport szervezése, jutalékért;

B) Limitált darabszámú kuponos ajánlatokhoz vásárlói csoport szervezése, jutalékért;

C) Az ár-összehasonlító online piacterek jellegét felöltő „kupongyűjtő oldalak”, kattintási árért;
 
 
AZ ÉLMEZŐNY:
Bónusz Brigád (A): Magyar tulajdonú vállalkozás, árbevétel alapján a piacvezető a magyar közösségi vásárlással foglalkozó oldalak között. Kezdetben napi 1-2, mostanában naponta akár egy tucat aktív (javarészt budapesti) ajánlatot kínál a felhasználóknak. Egy ajánlat általában egy hétig aktív az oldalon, és abból korlátlan mennyiség vásárolható, nincs limitálva. Átlagos jutalékkal dolgoznak. Az interaktivitás jegyében több videóval is előálltak: Hogy működik a Bónusz Brigád - Bónusz Brigád bemutatkozás - illetve van egy rövid reklámfilmjük is: Bónusz Brigád reklámfilm.
Bónusz Brigád a Facebookon: https://www.facebook.com/bonusz.brigad
 
Kupon Világ (A): A Brigád legjelentősebb üldözője, teljesen ugyanolyan koncepcióval. Vidéken ők sem annyira erősek még, de üzletkötőik folyamatosan járják az országot. A nemzetközi Rebate Networks tulajdonában működnek, jutalékuk pedig meglehetősen magas (hasonló mint a Grouponnak). Video helyett ők a képi információkban hisznek. 
Kupon Világ a Facebookon: https://www.facebook.com/kuponvilag.hu
 

Kupon Mánia (B): A Generál Média Kft. tulajdonában levő kuponos oldal már-már egy klasszikus kosaras rendszerben értékesítő webáruházhoz hasonlít, mely rendkívül magas kedvezményű termékeket és szolgáltatásokat gyűjt össze. Egyszerre min. 50-60 (!) aktív ajánlattal kedveskednek a felhasználóknak, egy-egy ajánlatot pedig csak limitált számú vásárló szerezhet meg magának. A vásárlást itt nem csak a határidő ösztönzi, hanem az, hogy „Már csak 3db kupon maradt!” A cég jelentős területi képviselői hálózatának köszönhetően a vidéki ajánlatok terén a Kupon Mánia talán a legerősebb. Ők is inkább a képi bemutatkozásban hisznek, ill. összeállítottak egy ismertető anyagot a leendő partnereknek is.
Kupon Mánia a Facebookon: https://www.facebook.com/kuponmania

Napi Tipp (A): Ahogy a nevük is mutatja, a „One day, one deal” modell szerint indultak, a nagyobb árbevétel realizálásának szükségessége azonban őket is elérte: kénytelenek 5-8 ajánlatot párhuzamosan futtatni. Ezt diktálja a piac :-) Az internetezők számára az oldal különösen szimpatikus lehet, ugyanis kiemelkedően magas (általában több mint 70 százalékos) kedvezményeket tudnak a szolgáltatóktól kicsikarni.
Napi Tipp a Facebookon: https://www.facebook.com/NapiTipp
 
Kuponunk.hu (A): Még csak pár hónapja vannak a piacon, de májusban már közel 13 millió Ft-ot spóroltak a usereknek. Hasonló működési szisztémával dolgoznak, mint a Bónusz Brigád, vagy a Kupon Világ - bár tőlük még jelentősen messzebb vannak. Viszont szintén rendelkeznek egy ügyes bemutatkozó videóval.
Kuponunk.hu a Facebookon: https://www.facebook.com/Kuponunk.hu

 
TOVÁBBIAK:
  • Lealkudtuk.hu (B): Az Allegroup Kft. kuponos oldala, mely lényegében nagy kedvezményű vaterás, fixáras, újtermék-aukciókat gyűjt össze. Itt 10-70 százalékos kedvezményig bármi előfordulhat itt. Egyszerre 30-40 ajánlat aktív, melyek hetente cserélődnek. A lealkudtuk.hu nem a szolgáltatások, hanem a termékek terén erős – a többi csoportos vásárlós weboldalról szinte teljesen hiányoznak például a műszaki-, és elektronikai cikkek, cipők és más ruhadarabok, játékok stb.
     
  • VeddVelem (A?): A legelső közösségi vásárlással foglalkozó oldal hazai vizeken, mely nemrég új köntösbe költözött. Korábban a felhasználók általi közösségi toborzás miatt ez a site volt a legegyedibb, de ők is egyre inkább ráálltak a klasszikus modellre: a toborzás helyett most kívánságokat lehet beküldeni, mely egy nagyon hasznos igényfelmérő funkció.
     
  • CityBrands (A): A Habostorta Kft. portfóliójába tartozó klasszikus modell, párhuzamosan futó 6-10 határidős ajánlattal. 
     
  • Tsoonami (A): 2010. októberében indultak idehaza. Klasszikus modell budapesti ajánlatokkal, melyek közül általában 4-5 kupon aktív egyszerre.
     
  • Felezz.com (A): Csak budapesti ajánlatokat (egyszerre többet is) kínál megvásárlásra a felezz.com, melynek neve az 50 százalék (vagy annál nagyobb?!) kedvezményekre utal.
     
  • Alkupon.hu: Érdekesség, hogy weboldaluk még el sem indult, amikor facebook rajongótáboruk már meghaladta a 20.000 főt. Pár napja indultak élesben és máris van pontgyűjtőakciójuk.
     
  • CityDays:  - Megpróbálták… :-) FashionDays.hu alatt futnak tovább akcióik. 
     
  • TopVétel (A): Miskolci kuponos ajánlatok. 
     
  • Feleannyi.hu (A): Székesfehérvári kuponos ajánlatok.
     
  • Mitveszek.hu (A): Szombathelyi kuponos ajánlatok. 
     
  • VeddOlcsón (A): Szintén a klasszikus modell képviselője, egyszerre több határidős ajánlattal. Lényegében csak Budapesten.
     
  • PénzPárt: Vidéki ajánlatokkal indult, de nem élt tovább néhány hétnél. A domain most a bonuszbrigad.hu weboldalra van irányítva.
     
  • NapiTuti (A): Náluk egyszerre csak egy ajánlat aktív. (A név kötelez?! :-) Weboldaluk fel van készítve esetleges vidéki ajánlatok megjelenésére, még csak értesítőt lehet kérni ilyen kuponok megjelenéséről.
     
  • BpWow (A): Egyszerre 3-4 aktív, határidős ajánlat, klasszikus modell, csak Budapesten.
     
  • Deal LX (A): Az osztrák tulajdonú Deal LX az egyik legújabb szereplő a hazai piacon. Napi egy aktív ajánlattal indultak, kérdés milyen gyorsan fejlődnek. 
     
  • Kupon Birodalom (A): A budapesti ajánlatok mellett veszprémieket is találni az oldalon (+ néhány külföldi üdülést). Egyszerre akár 7-8 ajánlat is aktív, limitált és korlátlan ajánlatok egyaránt vannak fent.
     
  • Babakassza (A): Családokat, kisgyermekeseket célozza ajánlatai jellegével a Babakassza. Magas kedvezménnyel elérhető családi programok, belépők, gyerekjátékok gyűjtőhelye. Egyszerre itt is több ajánlat aktív. A speciális célcsoporttól eltekintve a klasszikus üzleti modellt követi. Szlogenjük zseniális: „Sok kicsi sokra megy.”
     
  • NapiDeal (A): Klasszikus modell, csak budapesti ajánlatokkal, egyszerre akár 8-10 aktív kuponnal.  
     
  • Foglalj Velünk (A): Klasszikus modell, csak budapesti ajánlatokkal, egyszerre 4-5-tel. 
     
  • SuperSales (A): Csak úgy, mint a fentiek.  :-)
     
  • KuponHalász (A): Klasszikus modell, a balatonparti ajánlatokra koncentrálva. Néhány ajánlatnál a „Minimum vásárlószám: 1” azért megmosolyogtató egy közösségi vásárlószájt esetében :-)
     
  • ExtraTipp (A): Egyszerre csak 2-3 aktív ajánlattal működik az ExtraTipp, mely szintén a klasszikus modellt képviseli. 
     
  • TorkosTipp (A): Azt hinnénk, hogy csak éttermi ajánlatokkal kedveskedik a netezőknek, de nem így van. Változatos, határidős, budapesti ajánlatokkal érkezett a TorkosTipp. Ígéreteik szerint hamarosan Székesfehérváron is aktivizálják üzletkötőiket. 
     
  • Árbarátok (A): A Sanoma közösségi vásárlós oldala, mely a 2011. májusában indult. A cég erős portfóliójának köszönhetően az oldal hamar széleskörű ismertségre fog szert tenni, minden bizonnyal hamarosan elfoglalja helyét a kuponbiznisz élbolyában. Jelenleg csak budapesti ajánlatokat kínálnak, de lehetőségünk van értesítőt kérni az esetleges vidéki ajánlatokról is. 
     
  • MaiKupon (A): Egyszerre 4-5 határidős, budapesti klasszikus közösségi kuponos ajánlat. 
     
  • Akcion (A): Egyszerre 8-10 határidős, budapesti klasszikus közösségi kuponos ajánlat. 
     
  • ShoppingMania (A): Egyedi megközelítésben tálalják a klasszikus modellt: bejelentkezés/regisztráció nélkül nem láthatjuk az aktív ajánlatokat. 
     
  • KözösségiVásár (A): Klasszikus modell, 1-2 aktív budapesti ajánlattal. 
     
  • Nemaradjle.hu (B): Limitált darabszámú turisztikai (szállás, városlátogatás stb.) kuponos ajánlattal kedveskedik. Érdekessége, hogy egyszerre 4 ajánlat aktív, de már látjuk, hogy a következő héten milyen ajánlatokat aktiválnak majd, így fel tudunk készülni a vásárlásra :-)
     
  • SzállodaVoucher: Nem közösségi, hanem sima kuponos ajánlatok gyűjtőhelye.
     
  • Szállás Féláron: Érdekes az ékezetek nélküli domain választás. Féláron, vagy feláron? :-) Limitálva van, hogy egy kuponból hány darabot vehetünk, illetve 1 vásárlás esetén is érvényes az ajánlat, úgyhogy ez sem tartozik kifejezetten a csoportos vásárlós oldalak közé, de azért megemlítettük. :-)
     
  • MaiUtazás: Egy népszerű szállásfoglaló oldal, a hungaryrooms.com kuponos oldala (nem közösségi).
     
  • Kupon Diszkont (A): A Bónusz Brigád mellett ők kínálnak még 100 százalékos pénzvisszafizetési garanciát. Egyszerre 4-5 budapesti aktív ajánlatot jelenítenek meg. 
     
  • Piggy.hu (A): "Dagonyázz a minuszokban” – most komolyan? :-) Minden esetre a weboldaluk igényes megjelenésű, letisztult, egyedi. Egyszerre 6-10 határidős, budapesti ajánlat aktív. Innovatív újításuk a Klubkártya, mellyel nem napi/heti, hanem állandó kedvezményeket kínálnak a felhasználóknak. 
     
  • Buxabarát: A napokban indult oldal. Azon túl, hogy önazonossága „a környezetbarát vásárlói kupon" (SMS-ben küldik a kódot, így nem kell nyomtatni), a klasszikus modellben működik.
     
  • OlcsóVétel: Indulás alatt.
     
  • DreamDeal: Indulás alatt.
     
  • GroupShopping: Indulás alatt.
     
  • Vásárlóerő: Indulás alatt.
     
  • Qponity: Indulás alatt.
     
  • KuponMester: Indulás alatt (csak vidéki ajánlatokat terveznek).
     
  • Együtt.hu: Indulás alatt.
     
  • GroupShop: Közösségi vásárlás a Peer Applications Kft. gondozásában. Egyelőre indulás alatt.  
A fenti listát átnézve a leleményesek hamar rájöttek, hogy a felhasználókban fel fog merülni az igény egy olyan oldalra, amely segít eligazodni a kuponos oldalak tengerében, és egy helyre gyűjti az ajánlatokat. A kupongyűjtők bevétele a továbbkattintás árából származik (PPC alapú szolgáltatás). Már ebben a (C) típusban is több szereplő van: 
 
  • MindenKupon (C): Az egyik legnépszerűbb kupongyűjtő, mely egyedi megközelítésben tálalja a kuponokat: csak hírlevelükből elérhetőek, weboldalukról nem. A továbbkattintásért fizetnek a megjelenő oldalak - viszonylag alacsony áron dolgoznak.
     
  • QponVerzum (C): A mindenkupon.hu legnagyobb vetélytársa. Talán népszerűbb is, köszönhetően annak, hogy napi hírlevelükön kívül weboldalukon is összegyűjtik a legtöbb szájt ajánlatát. (bár Internet Explorerrel inkább ne próbáljuk betölteni az oldalt) Valamivel nagyobb átkattintási árral dolgoznak, mint vetélytársuk.
     
  • StartlapKupon (C): A Sanoma kuponos oldala már régóta működik, kezdetben nem a közösségi kuponos ajánlatokat tartalmazta, hanem a „régi”, bárki által nyomtatható, plázákban beváltható kedvezménykártyákat. Ez a kínálat mára kiegészült a közösségi ajánlatokkal is. 
     
  • HappyFaces (C): Egyre népszerűbb gyűjtőoldal -bár a feliratkozók számáról nincs információnk- a facebook lájkok számából erre következtetünk. Az ajánlatok hírlevélből és a weboldalról is elérhetőek egy helyen.
     
  • Macsak.hu (C): Egyszerű gyűjtőoldal. Az ajánlatok a Macsak esetében is elérhetőek mind hírlevélből, mind a weboldalról. (Macsak Macsek ?)
     
  • HotelKuponok (C): Kupongyűjtő site csak és kizárólag turisztikai ajánlatokkal. (A napiakciok.hu portállal működik együtt, mely egy kuponos oldal, de a közösségi vásárláshoz semmi köze sincs.)   
     
  • Grabbit (C): Kupongyűjtő, melyben kategória szerint listázhatjuk a kuponos ajánlatokat!
     
  • BónuszKereső (C): Kupongyűjtő, kategória és város szerinti rendezési / listázási lehetőséggel. 
 
Amennyiben hiányolsz egy weboldalt a fenti listából, ajánld nekünk!
 
 
Megjegyzés:
Mit mondhat minderre a blog-gazda? Gratulálunk Gergő! Szép munka volt! Te pedig, kedves kedvezményvadász válogass kedvedre - már ha tudsz! :-)
De az esetleges hirdetők sincsenek jobb helyzetben. Mindenesetre egy biztos: mielőtt bárki kuponozással szeretné fellendíteni a vállalkozását pontosan döntse el, hogy mit is szeretne - mi a cél, amiért kuponozni akar. Ha ez megvan, már sokkal könnyebb kuponos oldalt választani.
 

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen. 

A teljesség igénye nélkül minden egy helyen: szakdolgozatok, értekezések, elemzések e-kereskedelem és online marketing témákban - évenkénti bontásban.

Hasznos webes eszközök:
online marketing, e-kereskedelem, eBusiness, website tervezés, web-design, ergnomónia, website tipográfia, SEO, SEM, SMO, site optimalizálás
és társaik.

Szakirodalom: könyvek, kiadványok online marketing, webáruház, e-Kereskedelem témakörökben.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr393054516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása