- Jó napot kívánok! A piacot szeretném jobban megérteni, egy kutatást kérnék.
- Mennyiségi, vagy inkább minőségi jellegű információkat parancsol?
- Számszerűsíthető, általánosítható adatok, ha lehet. Alapvető benyomásaink, vagy mondjuk úgy, megérzéseink, már vannak a témában.
- Ez a kvantitatív menü lesz. Ajánlhatom nagyobb mintával esetleg?
- Öööö...
Forrás: Terepnapló - Médiapiaci - és web bazár
"Ha gyakran dolgozol piackutatási adatokkal, akkor talán felmerült kérdésként néhány alkalommal, hogy mekkora célcsoport, válaszadói esetszám (minta elemszám) az, amire azt mondhatjuk, "elég nagy" és még "szabad" elemezni?
A diplomatikus válasz erre a kérdésre, hogy "az attól függ" - ez utóbbi egyben elég semmitmondó is. Szerencsére elég széles az interneten fellelhető háttéranyag a témában, másrészt ez úton szeretnék átnyújtani egy rövid, "zanzásított" összefoglalót.
Alábbi bejegyzés hangsúlyozottan egy "mese-verzió", és elsősorban nem tudományos jellegű magyarázat. Célja a témában gyakran tapasztalható homály enyhítése, lehetőség szerint törekedtem a közérthető példákra. (Extrém sport kedvelőknek, egy mélyebb merüléshez pedig még mindig ott van a "Korpás Attiláné: Általános Statisztika I-II" c. könyv - természetesen bármelyik hasonlót lehetne írni).
Az alapsokaság
A legtöbb esetben, adott problémafelvetésnél nincs lehetőségünk megkérdezni a vizsgálni kívánt populáció összes tagját, hogy mondja el véleményét, ossza meg velünk az információkat adott témában. (Kivétel ez alól például a népszámlálás).
A legegyszerűbb oka ennek egyrészt az idő szűkössége, vagy a rendelkezésünkre álló pénz, amit a kutatásra fordíthatunk. Ugyanakkor nincs is szükségünk mindenkit felkeresnünk, mivel nem tudnánk meg annyival több (és pontosabb) információt, mint amilyen hatalmas költséggel, és hosszú idővel járna a kivitelezés.
A minta
Előbbiekben következtében, a felmérni kívánt csoportból mintát kell vennünk, vagyis adott, korlátozott számú ember véleménye alapján kell "kitalálnunk", hogy milyen eredményre jutnánk, ha mindenkit megkérdeznénk a csoportból.
Egy kézenfekvőnek tűnő megoldás - Nagy minta! - De mennyire nagy?
Előbbi probléma enyhítésére, triviális megoldásnak kínálkozik "sok" vagy "minél több" ember megkérdezése. Egyrészt, a megfelelő háttérismeretek nélkül, legalább olyan "jónak" és "soknak" tűnhet 1 000, 5 000, de akár 10 000 ember megkérdezése is.
Érdemes elgondolkodunk azon is, hogyha a vizsgálni kívánt populációnk teljesen homogén állásponton van az adott kérdésben (mondjuk mindenki azt gondolja, hogy a tervezett ikon ideális színe a "búzavirágkék"...), akkor elegendő lenne egyetlen válaszadót megkérdeznünk, hiszen a többiek bevonása érdemben semmit nem változtatna a végeredményen. A probléma, és a valóság azonban általában ennél jóval összetettebb, a válaszadóink véleménye is megoszlik rendszerint.
Akkor hogyan, és kiket válasszunk ki?" ... >>
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.