A prezentáció teljes terjedelmében bemutatásra került a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (www.SZEK.org) szervezet VI. e-kereskedelem konferenciáján ("Új utakon"), 2009. május 7-én, Velencén, a Hotel Spa-ban.
Forrás: Ki-mit vesz az interneten és hogyan fizet? (prezentáció)
Szerző: Kis Gergely
Az e-Gazdaság „értelmezése”
- „A2A”
elektronikus államigazgatás, amelynek lényege a hivatalok egymás közötti folyamatainak online támogatása (pl. önkormányzati informatikai rendszerek);
- „A2B” és „A2C”
E-közigazgatási szolgáltatások (pl. APEH elektronikus adóbevallás, okmányiroda);
- „B”
- IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazása a termelésben, és belső vállalati folyamatokban – ERP, DSS, SCM, CRM;
- Web-EDI (automatizált beszerzések, vertikális folyamat integráció);
- „B2A”
E-közbeszerzés;
- „B2B”
- Termék értékesítés;
- Point 2 point értékesítés;
- Aukciós piacterek (keresleti és kínálati piacterek);
- E-számlázás;
- Elektronikus szolgáltatások;
- „B2C”
- Szakosodott, és nem szakosodott webáruházak (online kiskereskedelem kategória – melybe nem számoljuk bele a C2C és B2C tranzakciót is bonyolító aukciós piactereket);
- Elektronikusan fogyasztható termékek;
- Elektronikusan nem fogyasztható termékek;
- Elektronikus szolgáltatások;
- „C2C”
Fogyasztók közötti értékcsere (aukció és apróhirdetések)
E-boltok Magyarországon
- 2.400 db (2009. április) magyarországi e-bolt működik;
- A forgalom 80%-át változatlanul a 20 legnagyobb generálja;
- Legnépszerűbb termékkategóriák:
- Biztosítási szolgáltatások;
- Élelmiszer;
- Irodaszerek, taneszközök;
- Könyv;
- Ruházat;
- Számítástechnikai eszközök;
- Szexuális segédeszközök (volumenben kisebb tétel, de látványos volt 2007-2008-ban a növekedés);
- Telekommunikációs eszközök;
- Utazási szolgáltatások
Az online áruházak forgalmának alakulása 2001-2009 között (millió Ft)
(A felmérés nem tartalmazza a e-turisztikai és a e-biztosítás értékesítéseket)
Online áruházak átlagos árbevételének alakulása 2003-2009 (millió Ft)
(A felmérés nem tartalmazza a e-turisztikai és a e-biztosítás értékesítéseket)
Online kiskereskedelmi forgalom
- Online kiskereskedelemi forgalom 2008-ban kb. 63 mrd. Ft volt (nem tartalmazza a turisztikai és pénzügyi/biztosítási szolgáltatásokat, az aukciós piactereket pedig jellegük – vagyis a definíció – miatt kell külön kezelni);
- Az online kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes Magyarországi kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva 1% volt 2008-ban (0,1 százalékpontos növekedés egy év leforgása alatt);
- A vásárlások tranzakciónkénti értéke a korábbi trendhez viszonyítva megfordult 2008-ban:
- a tisztán internetes áruházak esetében átlagosan 3.500 Ft/tranzakció);
- míg a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel is rendelkező boltok esetében 11.660 Ft/tranzakció.
- A két típusnál összesen átlagosan 5.800 Ft jut egy tranzakcióra.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.