Milyen specialitásai vannak a webáruházak webergonómiájának?
2008. december 18. írta: vecseilaszlo

Milyen specialitásai vannak a webáruházak webergonómiájának?

Sehol sem olyan húsbavágó kérdés, hogy tudják-e hasznai az adott weboldalt a látogotók, mint épp a webáruházak esetében. Jakob Nielsen és Hoa Loranger szakkönyvében (Prioritizing Web Usability) útmutatást ad, mit várnak el a látogatók.

Forrás: IN-STORE Marketing - a marketing szakma lapja. In: 10. évfolyam 2008/5. szám. Melléklet: Webáruházak, p. 52.
Szerző: Ujvári Mária


Keresés
A webáruházakban való keresés kétféle lehet: szabad szavas és parametrikus. Míg a szabad szavas keresés ugyanúgy működik, mint a fő keresőkben való keresés, a parametrikus változatnál legördülő ablakokban választhatja ki a látogató, mely kategóriákon belül kíván keresni.
Látogatói elvárás, hogy a kereséshez hasonlóan boxokat találjanak, ahova begépelhetik keresésük tárgyát, magát az akciót pedig a Keresés feliratú gombbal indíthassák el. Az eredmények megjelenésére egy következő lapon számítanak, sorrendbe állítva. Magát a keresési lehetőséget valamelyik felső sarokban keresik.
Megjegyzendő, hogy a szabad szavas keresés az oldalon belül is csak akkor tud működni, ha a keresőmotor „látja” oldalt, a termékek megnevezései pedig megpróbálnak igazodni a vevő szóhasználatához - hiszen erre fog rákeresni, nem pedig a terméknek adott rendkívül blikkfangos márkanevekre, vagy csak a gyártó által használt szakkifejezésre.

Termékbemutatás
A webáruházban a terméket nem lehet kézbe venni, felpróbálni, csomagolását megtapintani, esetleg a vevőtájékoztatót és az összetevők listáját végigolvasni. Ebből az következik, hogy mindezeket a paramétereket, információkat a webáruház létrehozásakor kell végiggondolni, majd rögzíteni az oldalon.
A termékfotóknak ajánlatos jó minőségűeknek lenniük, és ha szükséges, több nézetből is bemutatniuk a terméket — már ahol természetesen ennek jelentősége van. Könyvek esetében például lehet „belelapozási” lehetőséget biztosítani, CD-k, DVD-k esetében pedig az internet adta hang- és képfájlok segítségével, rövid részletek is bemutathatok.

Ha egy termék kis indexképe mellé azt írjuk, hogy „nagyobb képért kattintson a képre", akkor a megnyíló fotó valóban nagyságrendekkel legyen is nagyobb. Derüljön ki, hogy mikor lehet egy képre kattintani vagy esetleg az alatta elhelyezett linket kell célba venni a részletesebb információért.

Nem biztos, hogy ami technológiailag a legmodernebbnek látszik, az a legpraktikusabb termékbemutatási mód!
A 3D-s grafikák, a pörgő-forgó bemutatófilmek vagy a nehezen megállítható animációk félő, hogy inkább dühöt váltanak ki a látogatóból, akinek elég lenne, ha több szemszögből, különböző részletességgel láthatná a terméket.

Több színválaszthatóságnál ajánlják, hogy minden egyes színű ruhadarab, vagy akár autó is jelenjen meg a kívánt színösszeállításban, a kis négyzetekben megjelenő színminták ugyanis nem biztos, hogy kellően jó támpontot adnak. Hasonlóképpen nem ajánlott a színek és a hozzájuk tartozó szavak nehezített összepárosítása, már amennyiben a megnevezésre „túl kreatív" kifejezést használnak. Nehezen azonosítható például, hogy melyik az „aszparágusz" szín, vagy mi a különbség a „khaki" és a „khaki homok" között.

Kategória- és terméknevek
Nemcsak a webáruházak, de bármilyen más termékforgalmazó gyakran elköveti azt a hibát, hogy a termékkategóriák nevét a saját, speciális szóhasználatából meríti a weboldalhoz is. Az oldalra látogató nem biztos, hogy rögtön tudni fogja, milyen lehet a „nagy fesztávolságú állvány” a nem nagy fesztávolságúhoz képest, vagy a termékek fantázianeve elég vonzó lesz-e a számára ahhoz, hogy meg akarja tudni, mi rejtőzik a FERALCO név mögött.

Szövegtartalom és szövegtördelés
Kétségtelenül nagy a csábítás, hogy a webáruházban némi öntömjénező szöveg is megjelenjen. Ez azonban rendkívül veszélyes a webergonómiai szakemberek szerint. Ugyanis a haszontalan tartalom nemcsak idegesíti az embereket, de ez az elvesztett eladások legfőbb oka is - fogalmaznak sarkosan.

A szövegnek jól olvashatónak, könnyedén átfuthatónak kell lennie, ugyanakkor - mivel nem számíthatunk arra, hogy a látogató telefont ragad és felhív bennünket, ha kíváncsisága nem lett teljes mértékig kielégítve - minden információt tartalmaznia kell a termékről, még akkor is, ha maga az eladó azt képzeli, hogy egy megnevezéssel mindent elmondott a portékáról.

A szakemberek a következő termékinformációk megadását javasolják: a termék leírása, GYakran Idézett Kérdések, tartozékok, kiegészítők, fotó, demo, kezelés/felhasználás, a gyártóra vonatkozó adatok, más vásárlók véleménye, ár.



Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr76826501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2008.12.27. 16:13:59

Korrekt leírás, mindenkinek csak ajánlani tudom, ha ezeket megfogadja, az hasznára válik!

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2008.12.28. 10:55:35

Köszi a dicséretet a cikk szerzője Újvári Mária nevében is, akinek sok boldogságot a kisbabához.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2008.12.28. 23:16:02

Szívesen, a jó szöveget szívesen ajánlom. Mit tudunk Mária többi írásáról?
süti beállítások módosítása