Nemzeti Adó- és Vámhivatal: Az e-kereskedelem
2011. november 16. írta: vecseilaszlo

Nemzeti Adó- és Vámhivatal: Az e-kereskedelem

Az elektronikus kereskedelemnek két markánsan elkülöníthető megjelenési formája van, mely egyszersmind két elkülöníthető adózói kört jelöl ki. Az e-kereskedelemmel összefüggő adózási kérdések tárgyalását ennek megfelelően jelen tájékoztató szerkezete is követi.

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

"Az egyik adózói kör a kereskedő vállalkozás (akár egyéni vagy társas vállalkozás), amelynek legfőbb jellemzője, hogy tevékenységét a tágabb értelemben vett kereskedelmi jogszabályok adta keretek között, azaz a kereskedelemre, az üzletek működésére, a fogyasztóvédelemre vonatkozó szabályok, és a vállalkozásokra vonatkozó adózási szabályok mellett végzi; de ez a tevékenység lényegesen nem különbözik a normál, fizikai üzlethelyiségben folytatott kereskedelemtől (sőt, gyakran a kettő párhuzamosan folyik). A készlet jellemzően új árukból áll, a tevékenység üzletszerű, állandó, és az értékesítés „kereskedelmi mennyiségben” történik. Az internet, mint eszköz jellemzően olyan módon segíti a kereskedést, hogy a vállalkozás saját honlappal rendelkezik, azaz a vállalkozás online-üzlethelyiséget, „web-áruházat” nyit.
Ezzel a típusú e-kereskedelemmel foglalkozik a tájékoztató I. része.

A másik kört azok a magánszemélyek alkotják, akik jellemzően otthonról a számítógép mellől, „kicsinyben”, kereset-kiegészítésként bonyolítanak az interneten keresztül jellemzően használtcikk-kereskedelmi tevékenységet. Az interneten ezen tevékenység jellemzően online aukciós portálokon bonyolódik, amelyet egy harmadik fél (eBay, Amazon, Vatera, Tesz-vesz, Zsibvásár stb.) biztosít, speciális online árverési felület formájában. Az adózás szempontjából markáns különbség az előző körhöz képest, hogy az ilyen magánszemélyek nem eleve áfa-adóalanyok (bár e tevékenységük révén azzá válhatnak). Az ilyen típusú használtcikk kereskedelem egyre népszerűbb, mivel sok esetben egymásra talál a gazdasági szükség és a technikai lehetőségek nyújtotta kényelem; gondoljunk például az alig használt gyermekruhákkal kereskedő, otthon lévő kismamára, aki nem dolgozik, és bizony a munkabéréhez képest sem a gyed, sem a gyes nem kínál igazi alternatívát a megélhetésre, vagy a sok munkanélküli fiatalra, akik számára eleve teljesen természetes az interneten való kapcsolattartás, vásárlás és a hobbijukhoz kapcsolódó áruk „bolhapiaci” kereskedelme.

Ugyanakkor nem lehet eltekintetni attól, hogy a nehéz ellenőrizhetőség miatt - hiszen ne feledjük, hogy a tevékenység az adózó otthonában zajlik, akár „munkaidőn kívül”, alacsony dokumentáltság mellett - igen magas az adóelkerülés kockázata, illetve a látens, adózatlan jövedelmek aránya. Sok esetben persze nem szándékos adóelkerülésről van szó, a magánszemélyek egyszerűen nincsenek tisztában azzal, hogy tevékenységük adóköteles, illetve ha mégis, nem tudják, hogy milyen szabályok szerint kell azt teljesíteniük. Ennél veszélyesebb, ha az említett két típusú online-kereskedelem nem kívánatos módon átfedi egymást: pl. ha egyéni vállalkozó a termékkészletét a kereskedelmi szabályok megsértésével illetve a vállalkozói adózás alól kivonva internetes aukciós portálokon értékesíti, természetesen számla nélkül, magánszemélyként, és - ha már lúd, legyen kövér - adómentesen. Csábító lehet ugyanis a végtelenül széles vevői bázis, illetve hogy nem kell üzlethelyiséget bérelni, fenntartani, eladót felvenni, ennek érdekében a különböző hatósági engedélyezési eljárásokat végigcsinálni, stb.

Várhatóan ezekre a jelenségekre a jövőben az adóhatóság is kiemelt figyelmet összpontosít, ahogyan az az adóelkerülésre irányuló új jelenségekről szóló (dél-alföldi tapasztalatok alapján összeállított) tájékoztatóban is megjelent az adóhivatal honlapján, már több mint egy éve (2010. 08.27-én).
Ezt a típusú e-kereskedelmi tevékenységet a tájékoztatónk II. Részében tárgyaljuk.

Lényeges és szükséges szűkítése a témának, hogy az e-kereskedelem körében nem általában az elektronikus úton nyújtott, vagy éppen magában az internet-szolgáltatásban megtestesülő szolgáltatásokról beszélünk, hanem itt kifejezetten a kereskedő és a fogyasztó (jellemzően magánszemélyek) közötti termékforgalmat értjük alatta.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) szerint elektronikus úton nyújtott szolgáltatás az elektronikus tárhely rendelkezésre bocsátása, honlap tárolása és üzemeltetése, szoftver rendelkezésre bocsátása és frissítése (szoftverkövetés), valamely adatbázis elérhetővé tétele, a különböző szórakoztatási célú médiaszolgáltatások, távoktatás stb. Ezen ügyletek elemzésére jelen tájékoztató nem terjed ki. 

A vállalkozói körben az e-kereskedelemmel összefüggő kérdések közül számunkra az alábbiak lényegesek:" ... >>

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen. 

A teljesség igénye nélkül minden egy helyen: szakdolgozatok, értekezések, elemzések e-kereskedelem és online marketing témákban - évenkénti bontásban.
Hasznos webes eszközök: 
online marketing, e-kereskedelem, eBusiness, website tervezés, web-design, ergnomónia, website tipográfia, SEO, SEM, SMO, site optimalizálás és társaik.
Szakirodalom: könyvek, kiadványok online marketing, webáruház, e-Kereskedelem témakörökben.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr393382346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása