A The Economist nemrég jelentetett meg egy remek összefoglaló cikket annak kapcsán, hogy a (tartalmi) választék bővülése milyen hatással van a (tartalom) fogyasztási szokásainkra. Az alábbiakban ebből olvashatsz egy magyar nyelvű kivonatot, kiegészítve néhány hazai példával, és következtetéssel.
Forrás: Terepnapló - Médiapiaci - és web bazár
"A közelmúlt egyik legbefolyásosabb és legkelendőbb üzleti sikerkönyve a témában a Chris Anderson által jegyzett The Long Tail volt, amely egyik fő feltevése a kereslet fokozatos eltolódása volt a kasszasikerek felől, a rétegigényeket kielégítő tartalmak irányába.
Ez alapján, a személyre szabott tartalmi kínálat robbanásszerű bővülése alaposan megtépázza a legkeresettebb termékek piacát, a közönséget az egyedi ízlésnek, és egyéni elvárásoknak leginkább megfelelő tartalmak irányába terelve.
Másként megfogalmazva, azon termékek fokozatosan veszítenek a piacrészükből, amelyekből egyébként igen sokat adnak el, a kisebb forgalmú, de rendkívül nagy számú (specializált) termék javára.
A Long Tail sok vitát generált, többek között elemezték a Wharton kutatói, megállapítva, hogy az elmélet bizonyos esetekben működhet, a választék azonban olyan ütemben bővülhet (például a filmek esetén), amellyel a fogyasztók nem tudnak lépést tartani. Anita Elbers a Harvardról ugyanakkor amellett érvelt, hogy a cégek nem hagyhatják figyelmen kívül a tömegtermékek piacát, mivel a vásárlási szokások alig változtak, az emberek változatlanul a slágertermékeket kedvelik, az internet még jobban homogenizálja a fogyasztást. Volt olyan szerző is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a Netflix adatai alapvetően torzak, ezért nem is alkalmas a slágertermékek és a niche termékek viszonyának vizsgálatára. Egy másik blogban pedig arról olvashattunk, hogy értelmetlen a Netflix 2000 és 2005-ös adatait egymással összevetnünk, de legalábbis ez nem igazolja a long tail-hatást. Hasonlóan kritikus álláspontra helyezkedett Barry Schwartz, elsősorban a fogyasztó szemszögéből vizsgálva a kérdést, aki szerint a választási lehetőségek bővülése, ahelyett, hogy a várt szabadságot hozná el számunkra, inkább lebénít bennünket.
A The Economist cikkében Jeff Bewkes a Time Warner vezetője amellett érvel, hogy mind a slágertermékek, mind a niche (long tail) termékek köszönik, és jól vannak. A közönség egyrészt " ... >>
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.