Az internet jelenléte mára nálunk is radikálisan átalakította az irodalmat olvasók jelentős részének tájékozódási, vásárlási szokásait, sőt, átalakította a szöveghez való viszonyukat is. - Kőrösi Zoltán előadása a Debreceni Irodalmi Napokon.
Forrás: Litera - Az irodalmi portál
Szerző: Kőrösi Zoltán
"Egyetértek azokkal, akik úgy vélik, hogy internet, pontosabban az online irodalom elsősorban a
- radikális mellérendelés,
- az interaktivitás,
- a kritikai-értelmezői attitűd megváltoztatása,
- a kanonizációs folyamatok részbeni fellazítása,
- a nyelv evolúciója,
- és az irodalmi alkotás fogalmának erőteljes átalakulása révén hat az offline irodalomra, illetve az irodalom egészére.
Sári B. László, aki a terület egyik legkitűnőbb hazai értője, a múlt évben az Árgusban publikált elemzésében (Irodalmi blogok – honnan? hová?) jelzi, hogy a blogirodalom képviselői az irodalmi élet hagyományos szereplőinek internetes megjelenése előtt fektették le a mára már önálló műfajnak tekinthető megszólalási forma alapjait. Sári B. László szerint „ahogyan az intermediális háború más területein: az irodalom, vagy ahogyan arra Kelet-Európában gondolunk, az interneten is vesztésre áll. Elveszíti szakrális, metafizikus jelentőségét, és anyagi formája domborodik ki, paradox módon éppen a virtuális térben. (…)Mindez azt is jelenti, hogy az irodalmi blogok készítése és olvasása elsősorban nem irodalmi mércével mérendő. (…) Az irodalmi nyilvánosság pluralizálódik és fragmentálódik: a professzionális értelmezői közösségek mellett a laikusok hangja is felcsendül. (…) Egyszóval a hierarchikus irodalom-szemlélet fellazításához, a monolitikus, meritokratikus intézményrendszer felbontásához, a sok kis meritokrácia építése révén az irodalmi szcéna demokratizálódásához járulnak hozzá az irodalmi blogok a maguk módján.”
Sári B. dolgozata elsősorban az angol nyelvterület irodalmi blogjaival foglalkozik, de kétségkívül megszívlelendő a hazai viszonyainkra nézve is.
Az online sajtó nálunk is egyre nagyobb teret hódít, a mutációk mellett egyre több eleve online termék jelenik meg. Nő a könyvkereskedelemben az online részesedése, sőt, kiadók indulnak immár nálunk is kizárólag online kiadásra specializálódva. A Fővárosi Szabó Ervin könyvtár jelenlegi felhasználói kimutatásában az éves látogatószám több mint 60%a netes megkeresés – ez kb. 3,5 millió alkalmat jelent." ... >>
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.