Mi köze egymáshoz a Twitternek és a kukoricatermesztésnek?
Forrás: Terepnapló - Médiapiaci - és web bazár
"Az előbbi kérdés akár egy vulgármarketing szakértő dolgozószobájában is felmerülhetne, mikor éppen azon elmélkedik, hogyan lehetne eladni valamilyen "tuti biztos" közösségi kampányt a hét végére szervezett "agrármarketing konferencia" résztvevőinek.
Jelen bejegyzésben maradjunk inkább a Bohlen, Beal és Rogers nevéhez köthető, az "Innovációk elterjedése" modellnél, amely eredetileg a farmerek hibrid-kukorica vásárlási szokásait próbálta meg feltárni az Egyesült Államokban.
A modellt végül Rogers általánosította, bemutatva, hogy az új ötletek és technológiák hogyan terjednek el különböző kultúrákban. A különböző adaptációs fázisokat leggyakrabban a klasszikus harang-görbével illusztrálják.
Az első csoportot, akik adott technológiát (innovációt) legelsőként próbálják ki, innovátoroknak nevezték el. Ezt a csoportot követték elméletükben az early-adopterek, a korai többség, késői többség, majd végül a lemaradók.
Az eredeti kutatásban a csoportokat az alábbi demográfiai, illetve pszichografikus szempontok mentén különítették el:
- Innovátorok: Ez a csoport rendelkezett a legnagyobb farmokkal, jobban iskolázottak, sikeresebbek és kockázatvállalóbbak voltak.
- Early adopterek: Fiatalabbak, iskolázottak, vezető pozíciókban a közösségen belül.
- Korai többség: Az előbbi csoportokhoz képest konzervatívabb, de nyitottak az újdonságokra, új ötletekre, a közösségben aktívabbak, és képesek voltak befolyásolni a "szomszédaikat".
- Késői többség: Idősebbek, kevésbé iskolázottak, meglehetősen konzervatívak, és kevésbé aktívak a közösségben.
- Lemaradók: Nagyon konzervatívak, kisebb farmjuk és tőkéjük volt, a csoportok között a legidősebbek, és a legkevésbé iskolázottak.
A legegyszerűbben úgy tekinthetjük át az egyes csoportokat (az általánosított modell alapján), ha egy ábrán összevetjük őket különböző termékek, "újdonságok" elterjedtségével." ... >>
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.