Egyre fifikásabb marketingmegoldások alkalmazására kényszerülnek a könyvkiadók, ugyanakkor legnagyobb kampányaik sem érik el a legkisebb FMCG-büdzsék szintjét.
Forrás: Market!ng&Media
Szerző: Heszler Róbert
"Három évvel ezelőtt Réz András Orr című könyvét a szerzőről készült fotóval reklámozták a közterületen. Réz András azonban dohányzott az ominózus plakátokon, amit a fővárosi közigazgatási hivatalnál kiszúrtak, és tiltott dohányreklámnak minősítették a hirdetést. A szerzőre mint reklámozóra 400 ezer, a plakátcégre pedig 300 ezer forintos bírságot szabtak ki. A kiadót mégsem érte nagy veszteség, a sztorit ugyanis felkapta a sajtó, s ez komoly PR-támogatást jelentett az érintetteknek. Mindez azért nagy jelentőségű, mert a kiadói tapasztalatok szerint, ha valamelyik könyvről hír lesz a médiában, az akár kiválthat egy komplett reklámhadjáratot is.
Minimálkampány
„Bolgár György Vágy című regénye annak idején akkora port kavart, hogy egyáltalán nem kellett hozzá marketing” – említ egy példát Vándor Ágnes, az Ulpius-ház Kiadó kommunikációs igazgatója. Szükségük is van erre a kiadóknak, ugyanis többnyire még a nagyobb piaci szereplők sem tudnak jelentősebb összeget költeni egy-egy könyv reklámozására. „A legerősebb könyvkampány is kisebb, mint a leggyengébb FMCG” – említi Golubeff Lóránt, az Alinea Kiadó ügyvezetője. Az Ulpiusnál kiadott évi kétszáz címből húsz kaphat kiemelt marketingtámogatást, ez könyvenként néhány milliós költést jelent. Golubeff Lóránt angliai kiadók mérlege alapján arra a következtetésre jutott, hogy a marketing ideális aránya úgy számítható ki, hogy a példányszámot beszorozzuk a bolti ár hat százalékával. Ez egy átlagos, háromezer forintért árusított és háromezer példányban megjelent könyvnél 500 ezer forintot jelent.
Csókos plakáthely
Más kérdés, hogy egy-egy kötet bevételéből mérhetetlenül nagy összeg nehezen juthat marketingre, mert a könyvek árának legnagyobb része a terjesztőknél marad. A piaci szereplőktől származó információk szerint az egyik népszerű online könyváruház 45 százalék körüli árréssel dolgozik, s ez még nem is számít soknak. A három nagy könyvesboltláncnál, az Alexandránál, a Librinél és a Líránál ugyanis a nettó ár 43–52 százalékát, a hipermarketekben pedig akár 60 százalékát is lecsippentik." ... >>
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.