Google keresőkifejezések listája 1999 - 2007
A Google 1999 óta készíti el nemzetközi szinten, 2006 óta pedig hazánkban is a legnépszerűbb, illetve a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listáját, amelyekből kiderül, hogy az adott évben kik voltak azok a közszereplők, melyek voltak azok az események, történések, amelyek a leginkább megmozgatták az internetezők fantáziáját. A cég tízedik születésnapja alkalmából újra közzétette az elmúlt évek listáit.
Az 1999. év legnépszerűbb nemzetközi keresőkifejezései:
1. Pokémon
2. Apollo
3. Slashdot
4. y2k
5. „Esőkabát” maffia
6. Floyd hurrikán
7. Koszovó
8. DeCSS
9. MIT Egyetem
10. Star Wars
A legnépszerűbb keresőkifejezések listája egy adott időszak, jelen esetben az 1999-es év legtöbbet keresett kulcsszavait rangsorolja.
1999-ben a legnépszerűbb keresőszó a Pokémon volt. A japán rajzfilmsorozat hatalmas népszerűségnek örvendett az egész világon és persze hazánkban is. A y2k is a kedvenc témák közé tartozott, hiszen a világhálon sokan 2000-re jósolták a világvége mellett az összes számítógép leállását, az infrastruktúra összeomlását is. Az informatika világában elmaradt a katasztrófa, a természet azonban már nem volt ilyen kegyes az emberiséghez, hiszen a Floyd hurrikán jelentette fenyegetés miatt 2,6 millió embert kellett evakuálni az Egyesült Államokban.
A 2000. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Napster
2. Britney Spears
3. Olimpia
4. Gnutella
5. Választás
6. Gazdaság
7. Big Brother
8. CNN
9. Survivor
10. Tour de France
2000-től a Google áttért a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listájára, amely azt mutatja, hogy az előző időszakhoz képest melyik keresőkifejezés népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben.
A popzene állandó beszédtémát szolgáltat a nagyközönségnek, feltörekvő szupersztárként Britney Spears magánélete pedig különösen kedvelt témája volt a bulvársajtónak és a netezőknek is. Az aktuális amerikai elnökválasztás és a sportesemények is sok látogatót vonzottak, így az olimpiai játékok és a Tour de France is a leggyorsabban terjedő kifejezések között volt. A valóságshow-k is ekkoriban értek népszerűségük csúcsára, így a Big Brother és a Survivor is a legkeresettebb kifejezések közé tudott kerülni.
A 2001. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Nostradamus
2. CNN
3. World Trade Center
4. Harry Potter
5. Anthrax
6. Windows XP
7. Osama Bin Laden
8. Audiogalaxy
9. Taliban
10. Loft Story
A 2001-es év leggyorsabban terjedő kifejezéseit nagyban meghatározta a szeptember 11-i World Trade Center elleni repülőgépes terrortámadás. A CNN, a World Trade Center, Osama Bin Laden és az anthrax kulcsszavak ezért terjedhettek olyan gyorsan. A Windows XP-t 2001-ben mutatták be, a Harry Potter és a bölcsek köve című mozifilm premierje is erre az évre esett, így nem csoda, hogy ilyen hatalmas volt irántuk az érdeklődés.
A 2002. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Pókember
2. Shakira
3. Téli olimpia
4. Futball világbajnokság
5. Avril Lavigne
6. Star Wars
7. Eminem
8. American Idol
9. Morrowind
10. Warcraft 3
A popszakma feltörekvő csillagai ismét sokak érdeklődését keltették fel: Eminem, Shakira és Avril Lavigne népszerűsége is ebben az időszakban nőtt meg igazán. Eközben egy új valóságshow tűnt fel a tengerentúlon, az American Idol, amely a Megasztárhoz hasonlóan tehetséges énekeseknek nyújtott kiugrási lehetőséget. A sport és a számítógépes játékok szintén rendkívül népszerűek voltak, így a téli olimpiai játékok, a futball világbajnokság, a Morrowind nevű szerepjáték és a stratégiai játékok egyik királya, a Warcraft 3 is bekerült a tízes listába.
A 2003. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Britney Spears
2. Harry Potter
3. Mátrix
4. Shakira
5. David Beckham
6. 50 Cent
7. Irak
8. A gyűrűk ura
9. Kobe Bryant
10. Tour de France
2003-ban hasonló témák vonzották a netezőket, mint egy évvel korábban. A lista új sztárjai közé tartozott a futballista David Beckham, a rapper 50 Cent és a kosárlabdázó Kobe Bryant is. A Mátrix és A gyűrűk ura folytatását az első részek világsikere miatt hatalmasra nőtt rajongótábor várta, ennek köszönhetők a kiváló helyezések.
A 2004. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Britney Spears
2. Paris Hilton
3. Christina Aguilera
4. Pamela Andreson
5. Chat
6. Játékok
7. Carmen Electra
8. Orlando Bloom
9. Harry Potter
10. mp3
2004-ben a szőke nők világuralomra törtek, ezt jól mutatja, hogy az első négy helyet Britney Spears, Paris Hilton, Christina Aguilera és Pamela Anderson sajátította ki. A filmek közül a Harry Potter került fel a listára, de Orlando Bloom előkeleő helyezése arra utal, hogy Legolast és A gyűrűk ura befejező részét is sokan várták. A zenekiadókat ekkor már az mp3-nak ezen a listán való előkelő helyezése is arra figyelmeztette, hogy radikálisan át kell alakítaniuk stratégiájukat, ha a XXI. században is talpon akarnak maradni.
A 2005. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Myspace
2. Ares
3. Baidu
4. Wikipedia
5. Orkut
6. iTunes
7. Sky News
8. World of Warcraft
9. Green Day
10. Leonardo da Vinci
2005-ben egyre inkább a technika és az internet világa felé fordultak a felhasználók. Az egyik legnagyobb amerikai közösségépítő oldal, a Myspace és a legnagyobb internetes enciklopédia, a bárki által szerkeszthető Wikipedia is ekkor került be a köztudatba, de a legnépszerűbb kínai keresőmotor, a Baidu is sokak érdeklődését felkeltette. Ebben az évben tért vissza a színpadra a Green Day, a ’90-es évek egyik meghatározó punk zenekara, Leonardo da Vinci pedig Dan Brown A da Vinci kód című műve miatt szerezhette meg a tizedik helyet.
A 2006. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. Bebo
2. Myspace
3. Futball világbajnokság
4. Metacafe
5. Radioblog
6. Wikipedia
7. Videó
8. Rebelde
9. Mininova
10. Wiki
2006-ban a Myspace-en kívül egy másik közösségépítő oldal, a Bebo is felkerült a listára, a Wikipedia mellett pedig a wiki fogalmát is mind többen megismerték. A YouTube indulásának évében az online videók is egyre nagyobb tért hódítottak, a futball világbajnokség pedig négy év után ismét az érdeklődés középpontjába került.
A 2006. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései:
1. iwiw
2. ingyenfilmek
3. Tokio Hotel
4. Chuck Norris
5. Utorrent
6. Digitv
7. Választás
8. hotdog
9. Prison Break
10. Karsai Zita
A nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is egy közösségi oldal, az iwiw végzett az élen 2006-ban. Popzenei téren a Tokio Hotel hódította meg a fiatalokat, a kicsit idősebbek pedig a parlamenti választásokkal és az azt megelőző kampánnyal foglalkoztak sokat. A zeneipar után a filmipar is veszélybe került, ezt jelezte az Utorrent és ingyenfilmek kifejezések óriási népszerűsége. A tévés világ legnagyobb érdeklődést kiváltó sztárja a tánctudásán kívül pikáns fotóiról is ismertté vált Karsai Zita volt, aki a Megatáncban tűnt fel.
A 2007. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
1. iPhone
2. Badoo
3. Facebook
4. Dailymotion
5. Webkinz
6. Youtube
7. Ebuddy
8. Second Life
9. Hi5
10. Club Penguin
A korábbi évek Myspace-es sikerei után az eredetileg amerikai egyetemisták számára létrehozott közösségépítő oldal, a Facebook vált a legtrendibbé, de a Hi5 sem panaszkodhatott helyezése miatt. Népszerűségben azonban még őket is megelőzte az Apple hatalmas felhajtással beharangozott telefonja, az iPhone. Az online videók hatalmas népszerűségére a YouTube hatodik helye volt a bizonyíték.
A 2007. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései::
1. Youtube
2. iwiw
3. Myvip
4. Vatera
5. Love
6. Emo
7. Startlap
8. Port
9. Hotdog
10. Elvira
Ahogy a nagyvilágban, úgy nálunk is tarolt a YouTube, sőt nemzetközi szerepléséhez képest öt hellyel előrébb lépett. A 2006-os győztes, az Iwiw a dobogó második fokán zárta az évet, de szorosan követte legnagyobb vetélytársa, a Myvip. A Tokio Hotel 2006 után nem tudott a listán maradni, de az általuk képviselt életérzés, az emo a hatodik helyre került. A magyar internetezők fantáziáját sok hazai weboldal megmozgatta, ennek köszönhető a közösségi oldalak mellett a Vatera, a Love.hu, a Startlap, a Port.hu, a Hotdog és az Elvira előkelő helyezése is.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.