Az ismert láncok és speciális e-kereskedők weboldalai
Forrás: Cetelem Bank "Körkép 2008" tanulmánya
(részlet Az e-kereskedelem Európában c. tanulmányból)
Az interneten keresztül történő fogyasztást minden európai elfogadta annak korlátaival és piaci felosztásával együtt. Mindamellett akad néhány sajátosság, amely az országokra külön-külön jellemző, még akkor is, ha a különböző országok csoportjait nem is mindig lehet beazonosítani.
Minden esetben némi előnyt élveznek a referenciával rendelkező, ismert kereskedelmi láncok weboldalai, de ez a tendencia csökkenni látszik. Általában az interneten vásárlók kezdetben olyan oldalakat kerestek fel, amelyeket ismert kereskedelmi láncok hoztak létre, referenciával rendelkeztek: ez lehetővé tette ezeknek a cégeknek, hogy jelentős előnyre tegyenek szert azokkal szemben, akik azzal nem rendelkeztek, mert speciálisan csak az
interneten kereskedtek. Mindazonáltal az interneten történő vásárlással kapcsolatos félelmek idővel csökkennek.
A specialisták biztonságos oldalainak megjelenése, amelyek a termékek hasonlóan széles skáláját kínálják (bizonyos esetekben többet is, például a zene területén) legtöbb esetben még vonzóbb árakkal, elindították ezt a tendenciát. Olaszországban, Belgiumban és Franciaországban ez már megtörtént. Ha az ismert láncokhoz köthető oldalak rendelkeznek is még némi előnnyel általában, ez az elkövetkező években valószínűleg csökkenni fog. Egyébként azokban az országokban, ahol az on-line fogyasztás még aránylag új (Lengyelország, Szerbia vagy Oroszország), ott a különbség igen gyenge, majdnem nulla: ezen országok fogyasztói, akik nem találkoztak előbb az egyik, majd a másik típusú oldallal, megkülönböztetés nélkül használják mindkét típusú oldalt.
Vásárlások megoszlása az ismert kereskedelmi láncok weboldalai és az e-kereskedelemre specializálódott weboldalak között
Kártyás fizetés Franciaországban, szállításkor fizetés Németországban
Ha az interneten történő fogyasztás kortalan és nemtelen, akkor csupán néhány jellemző marad, például ami a fizetés módjára vonatkozik. Ez a sajátosság elsősorban a kultúrától függ és összehasonlítható a hagyományos kereskedelemben folytatott módszerekkel. Az európaiak főleg hitelkártyával fizetnek, vagy szállításkor utólag, a hitelnek még fejlődnie kell, mivel ez a mutató csupán átlagban 7% a tizenhárom országot vizsgálva.
Interneten keresztüli vásárlás fizetési módjai
Azt gondolhattuk volna, hogy többségben vannak azok az országok, ahol az interneten keresztül történő vásárlásokat hitelkártyával egyenlítik ki, de nem így van. Valójában csupán négy ország: Franciaország (jelentősen), Belgium, Olaszország és Szerbia részesíti előnyben ezt a fizetési módot. Nem meglepő, hogy a hitelre fizetés aránya magas Spanyolországban és az Egyesült Királyságban, ezek azok az országok, ahol a hitelre vásárlás egyébként is nagyon magas. Végül kiemelve Németországot megállapíthatjuk, hogy a fő fogyasztási szokás a szállításkor történő fizetés. Azok az országok, amelyek ezt a fizetési módot részesítik előnyben, főleg biztonsági okokból teszik.
folyt. köv holnap reggel!
A Cetelem Bank "Körkép 2008" színvonalas prezentációja letölthető innen.
A Cetelem Bank "Körkép 2008" tanulmányának háttéranyagai letölthetők innen.