Szent Orbán Panzió keresőmarketingje: Szentorban.com projekt
2009. február 09. írta: vecseilaszlo

Szent Orbán Panzió keresőmarketingje: Szentorban.com projekt

Szent Orbán Panzió keresőmarketingje: Szentorban.com projekt


Forrás: Szent Orbán Panzió keresőmarketingje (szakdolgozat, részlet)
Szerző: Deutsch Szabolcs - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (VI/6. rész)



Kulcsszavainak meghatározása Google Adwords segítségével
Google lett a legnépszerűbb keresőprogram, emellett a világ egyik legnagyobb cége és az egyik legértékesebb márkaneve, joggal ragaszkodik hozzá, hogy a felhasználóknak nyújtott élményen az AdWords is támogassa. A Google azon alapkoncepciója, ami néhány év alatt a világ keresőpiacának élére emelte nem volt bonyolultabb, mint hogy az interneten valami után kereső embereknek a lehető leghamarabb, a lehető legpontosabb találatokat kell prezentálni.
A Google hirdetési rendszerének pontosan az az alapelve, mint magának a keresőprogramnak: azt adjuk a felhasználóknak, amire szükségük van! Éppen ezért a különböző találatokat, illetve hirdetéseket rangsorolni kell közel tökéletes módon! E program segítségével a Google megadja, hogy egy kulcsszóhoz milyen szinonima szavak kapcsolódnak, és azokra mennyi rákeresés van, egyes szavak mennyire népszerűek.

A kulcsszavak keresésénél figyeljünk arra, hogy egy keresőszó lehetőleg ne legyen túl általános. Az általános szavakra túl nehéz kezdetben optimalizálni, mert túlságosan erősek a konkurensek.
A kulcsszó népszerűség meghatározásához én egyedül a google adatbázisát használom. A Google AdWords (adwords.google.com) szolgáltatása segítségével pontosabb eredményt kapunk. A szolgáltatás lényege, hogy a google oldalain hirdethetjük weboldalunkat, az általunk meghatározott kulcsszavakra.(ehhez már kell legalább egy kezdetleges weboldal, ahova a látogatók érkeznek) Az Adwords-ön belül pedig ellenőrizhetjük az eredményeket, láthatjuk, hogy melyik kulcsszóra hányszor jelent meg a hirdetésünk (azaz hányszor kerestek rá). A kampányt a szakterülettől függően néhány hétig érdemes futtatni. Ekkor még a cél nem az, hogy minél több látogatót szerezzünk, ezért viszonylag alacsony költség ellenében (kb. 3.000 Ft) pontosan megtudhatjuk, hogy mire lehet érdemes optimalizálni.

Adwords segítségével választottam ki a következő szavakat:
apartman apartmanház apartmanházak apartmanok Appartman Appartmanház Appartmanházak  Appartmanok balaton camping campingek csek csekk élményfürdő étterem éttermek falusi falusiturizmus fizetővendéglátás fizetővendéglátó fizetővendéglátók fogadó fogadók foglalás foglalások fürdő gyógyfürdő gyűjteménye hotel hotelek ingatlan ingatlanok kemping kempingek képeslap kereső keresőiroda kiadó konferencia last minut last minute lastminut lastminute magánszálás magánszáláshely magánszáláshelyek magánszálások magánszállás magánszálláshely magánszálláshelyek magánszállások motel motelek Nyaralás nyaraló nyaralók panzió panziók rendezvény strand Szálás keresés Szálásfoglalás Száláshely Száláshelyek Száláskeresés szálások szállás szállásadatbázis  szállásadatbázisok Szállásfoglalás Szállásfoglalások szálláshely szálláshelyek szálláshirdetés szálláshirdetések szálláskeresés szálláskereső szálláskeresők szállások szálloda szállodák száloda szálodák szoba szobák térkép térképek turisztika turizmus utazás üdülés üdülési üdülési csek üdülési csekk üdülésicsek üdülésicsekk üdülő üdülők vendégház vendégházak wellnes wellness welnes welness olcsó kedvezményes akciós akció zalakaros zalakarosi zalakaroson zalakarosban

Mivel egy oldalt túl sok kulcsszóra nem szabad optimalizálni, ezért kiválasztottam pár darabot, melyek a keresések alapján népszerűek és a weboldalra is jellemzőek. Ezek a következők: [adatvédelmi és etikai okok miatt a pontos listát nem közlöm - a szerk.]
 
A másik tényező, amit mérhetővé kellene tenni az az, hogy milyen nagy a konkurencia az egyes kulcsszavakra, vagyis mennyire lesz nehéz dolgunk jó helyre kerülni a találati listán. Ehhez nem kell más tennünk, mint rákeresni a kulcsszavakra a google oldalán és megnézni, hogy hány releváns oldalt talált. (természetesen ebből nem tudjuk meg pontosan, hogy a találati lista elején található oldalak mennyire erősek, de az szinte biztos, hogy ha sok oldal foglalkozik a témával, lesz néhány erős, jól optimalizált weboldal is köztük). Ezeket az értékeket is jegyezzük fel a táblázatunkba, majd rendezzük a listát a népszerűség szerint csökkenő sorrendbe, tehát a legjobb, legnépszerűbb kulcsszavak legyenek elől. Szubjektív döntésünk kell legyen, hogy kiválasszuk azt a 4-5 kulcsszót, melyre optimalizálni fogjuk weboldalunkat. Ha optimisták vagyunk az oldalunk erősségét illetően, akkor választhatjuk a legnépszerűbb kulcsszavakat, még akkor is, ha azokra a legnagyobb a konkurencia. Ellenkező esetben egy optimális kulcsszókészletet válogassunk össze. A művelet végén ki kell jelöljük a fontos kulcsszavainkat, melyekkel foglalkozni fogunk a továbbiakban.

Miután körültekintően kiválasztottuk a kulcsszavainkat, elkezdhetjük az oldalainkat ezeknek megfelelően optimalizálni. Nyilvánvalóan nem minden oldalunkat ugyanarra az összes kulcsszóra akarjuk optimalizálni, mert ennek az lenne a vége, hogy egyik kulcsszóra sem lesz egyik oldal sem igazán optimális. Tehát tudatosan meg kell terveznünk a honlapunk felépítését, hogy melyik téma hol kerüljön részletesebb kifejtésre. Ezután már tovább léphetünk a megfelelő kulcsszavak optimalizálására minden egyes oldalunkon.

A kulcsszó-sűrűség egy rendkívül fontos tényező. Ez azt jelenti, hogy a szöveg tartalmi részében százalékosan milyen arányban fordul elő az adott kulcsszó. Ez a szöveg feldolgozása során kinyert információ azt mutatja meg a keresőknek, hogy az adott oldal tartalma az adott keresőszóhoz mennyire illeszkedik, azaz az oldal mennyiben szól arról. Egyáltalán nem optimális az, ha a kulcsszavakat megpróbáljuk mindenhova elhelyezni a szövegen belül, ahova csak tudjuk. A Google éberen figyeli, hogy egy honlap nem akarja-e ily módon manipulálni a keresőrobotokat, és ha ilyet tapasztal, azt találat-megvonással bünteti. A kulcsszavak optimális elhelyezkedése, azok kiemelése (dőlt, vastag betűvel
vagy aláhúzással) a szövegblokkon belül egy külön kiemelt téma.

Titel tagok
Az a szöveg, ami a böngésző tetején jelenik meg. A HTML forrásban a <title></title> elemek között találjuk.
Az egyik legfontosabb eleme az oldalnak. Kulcsszó gazdag, értelmes szöveget kell ide írni. A szöveg legfeljebb 8-10 szóból álljon, és ne legyen több 15-70 karakternél. A kulcsszó minél előbb szerepel a TITLE tagban, annál jobb.
Bármelyik tartalmunk TITLE tag kitalálásakor figyeljünk arra, hogy a szöveg az oldal tartalmára nézve teljes mértékben releváns legyen, illeszkedjen hozzá, hiszen az oldal címe az oldal tartalmát kell leírja.
Így a fontos kulcsszavaink a TITLE tag elejére kerülnek.
A jó TITLE tag azért is fontos, mert a keresők találati listáján ez rendszerint kiemelten fog megjelenni, az emberek erre a szövegre klikkelnek, ezért fontos az is, hogy ez a szöveg marketing szempontból is vonzó legyen.
A sikerhez meg kell találni azt a keresőoptimalizált szlogent, amelyre felfigyelnek az emberek, hiszen amellett, hogy weboldalunk jó helyen jelenik meg, az igazi célunk, minél több kattintás elérése.
A panzió weblapján a Titel tag a következő: Szent Orbán Panzió Zalakaros, zalakarosi panzió

Meta jelzők (meta tags)

A honlapunk tartalmát az olvasók felé közvetítő html fájlokban van hely a keresőknek szóló kiegészítő információk elhelyezésére, ezeket nevezzük meta jelzőknek, pl. kulcsszó jelzők (keyword tags) és leírás jelző (description tag). Itt érdemes elhelyeznünk az adott oldalra vonatkozó információkat, de legyünk tudatában, hogy a Google ezeket a mezőket ma már egyáltalán nem veszi figyelembe. Mindazonáltal más keresők számára ezek továbbra is fontosak.

Belső statikus linkek
Belső linkeknek azokat a hivatkozásokat nevezzük, melyek az egyik saját oldalunkról egy másik saját oldalunkra mutatnak. Ezek nem csak azért fontosak, hogy biztosítsák a honlap bejárását az olvasók és a keresőmotorok számára, hanem a tartalomhoz is hozzájárulnak. Ugyanis ha statikus linkekről van szó, akkor maga a hivatkozás is egy szövegrész, ami célszerűen tartalmazhatja a kulcsszavainkat is, hozzájárulva így a kulcsszó-sűrűség természetes növeléséhez.

Képleírók (alt tags)
A html fájlok lehetővé teszik, hogy minden egyes megjelenített képhez hozzárendeljünk egy szöveget is, ami leírja, hogy a kép mit tartalmaz. Ez első sorban azt a célt szolgálja, hogy ha egy adott kép egy adott böngészőben (akár a beállítások miatt) nem tölthető le, akkor is tudja az olvasó, hogy az mit ábrázol. Egyes böngészők például a betöltés folyamán is megjelenítik ezt a szöveget, addig, amíg a kép teljesen betöltésre nem kerül. Más böngészők pedig kis címkére kiírják a kép leírását, ha a kép fölé mozgatjuk az egeret. Mivel a képleírók az olvasó által is látható szöveget tartalmaznak, ezért a keresőmotorok figyelembe veszik ezek tartalmát annak megítélésében, hogy egy keresőszóhoz mennyire illeszkedik egy adott oldal. Ha vannak képeink az oldalainkon, ne hagyjuk ki tehát ezt a lehetőséget.
Oldalamon a következő képhez ezt a képaláírást használtam:

 

 

 

 

 

 


Gesztenye Apartmanház Zalakaros üdülési csekk elfogadó apartman

Külső hivatkozó linkek
Az oldalon belüli tényezők vázlatos vizsgálata után térjünk át az oldalon kívüliekre. A Google az oldalon belüli tartalommal egyenlően nagy súlyt helyez arra, hogy milyen az internetes közösségben egy adott honlap népszerűsége. A népszerűség a Google szemében azzal mérhető, hogy honnan, hány link mutat az adott oldalra. Minél több különböző domain, minél több különböző tárhelyről tartalmaz hivatkozást egy adott oldalra, azt annál népszerűbbnek tekinti. Sőt, a hivatkozások forrása szerint is súlyoz: egy önmagában is népszerű oldalról kivezető link sokkal többet ér a céloldal számára, mintha ugyanez egy kevésbé népszerű oldalról mutatna rá. A Google egy bonyolult oldalértékelési rendszert dolgozott ki annak megállapítására, hogy egy adott oldal mennyire népszerű. Azért van egy ilyen modellre szüksége, mert a népszerűség természetes velejáróját, a látogatottságot nem tudja mérni. (Az internet szerkezete nem teszi lehetővé, hogy idegenek látogatottsági statisztikáihoz mások hozzáférjenek.) A Google tehát minden egyes oldalt a saját kifinomult módszerével értékel, ezt hívjuk oldalértéknek (pagerank). A magas oldalértékű oldalakat azután előrébb helyezi a találati között, hogy így biztosítva a felhasználók számára a legelőnyösebb találatokat.

Bár a fejezet elején bemutatott oldalon belüli technikák is elengedhetetlenek ahhoz, hogy jó találatokat kapjon egy lap, igazán az oldalon kívüli optimalizálás az, ami VALÓBAN a legelsők közé tud juttatni egy honlapot. Az oldalon belüli optimalizálás nem elegendő. Ez az egyik legelterjedtebb tévhit a keresőmotorok világában. Sokan vannak meggyőződve arról, hogy csak el kell érni a megfelelő kulcsszó-sűrűséget, és a kulcsszavakat megfelelően elhelyezni az oldalakon, és máris előrébb kerülnek a keresők között. Pedig egyáltalán nem ez a helyzet. Az oldalon kívüli optimalizálás az, ami előbbre visz. Ez egyedi, és nem is könnyen másolható jellemzője a honlapunknak.

Hogyan növelhető az oldalak értékelése?
Azt a célt kell kitűznünk magunk elé, hogy az internetes közösségben minél több színvonalas (magas oldalértékű) honlapról mutasson hivatkozás a mi oldalainkra. Mivel arra nincs közvetlen befolyásunk, hogy mások milyen hivatkozásokat helyeznek el, az ilyen külső linkek elérésére kifinomult technikák fejlődtek ki. Megfelelő megközelítéssel és szoftveres háttérrel elérhető ez a cél.

File nevek és URL-ek fontossága
Amikor létrehozzuk weboldalunk tartalmait, akkor szerencsés esetben van ráhatásunk arra, hogy az új oldal milyen URL alatt lesz elérhető. Keresőoptimalizálási szempontból fontos ugyanis, hogy egy tartalomnál milyen sort látunk a böngésző címsorában, érdemes egy kicsit elidőzni a helyes fájlnév és URL elérhetőség kérdésén, ami egyébként esztétikai szempontból sem elhanyagolható.
Egy adott tartalomhoz - ha nem is szorosan, de - hozzátartozik az is, hogy milyen URL-en érhető el az oldal. A keresők rangsorolási algoritmusuknak része az URL-ek értelmezése és vizsgálata, mely befolyásolja a helyezéseket is.
Egy URL alapvetően két elemből épül fel. Az egyik a domain név, mely rendszerint már adott, nem tudunk rajta változtatni. A domain nevet követő elérési út és fájlnév azonban szerencsére tartalomra szabható.

Ha például a panzióról írunk cikket, akkor az URL-e lehet ilyen: http://www.szentorban.hu/cikk.php?id=443242

Azonban az URL emberi szemmel sem sugallja, hogy miről szól a cikk, mennyivel szebb lenne, ha így jelenne meg: www.szentorban.com/zalakaros/index.php/akcio/szent-orban-panzio.html

Esztétikusabb és ráadásul keresőoptimalizálási szempontból is jobb, mert a tartalom még inkább a panzióról szól, az URL is ezt sugallja.
Következésképp az adott tartalomra jellemző legfontosabb kulcsszó kifejezést mindenképp érdemes belecsempészni az URL-be, s ezt a legkönnyebben a fájlnév helyes megválasztásával tehetjük meg.
A kötőjelek helyett sokan használnak aláhúzást is, de a tapasztalataim szerint azonban a kötőjel jobb és egyéként is esztétikusabb. Egyrészt ha valaki más hivatkozik a linkkel, akkor a linkaláhúzás miatt az aláhúzás a fájlnévben rendszer nem is látszik:
http://www.szentorban.com/zalakaros/index.php/akcio/szent_orban_panzio.html
míg a kötőjeles verzió:
http://www.szentorban.com/zalakaros/index.php/akcio/szent-orban-panzio.html

Törekedjünk arra, hogy az URL ne legyen nagyon hosszú (100 karakter alatt), mert egyrészt nem túl szép, ha nem fér ki a böngésző címsorában, másfelől nehezebben is megjegyezhető látogatói szemmel.

SiteMap
Egy általános oldaltérkép fontos lehet egyrészt a látogatóinknak, mert egy oldalon képet kapnak a weboldalunk tartalmairól és struktúrájáról (A keresőnek is fontos lehet ugyanezen okból persze). Az ilyen oldaltérkép egy HTML oldal, a honlapunk többi oldalához hasonlóan. A Google Sitmap ettől eltérően egy olyan fájl, mely kifejezetten a robotnak készül egy szabványos protokoll keretein belül.

Miért fontos a Google Sitemap?
Mert tájékoztathatjuk a keresőt olyan fontos tartalmak létezéséről, melyet eddig még nem tárolt le. Vagy azért mert nem tudja elérni (a használt technika sajátosságai miatt, pl.: flash) vagy olyan mélyen van a hierarchiában, hogy túl sok hivatkozáson keresztül érhető csak el, amit a Google már nem követ, vagy egyszerűen túl új még az oldalunk.
Mert megmondhatjuk a Google-nek, hogy a saját véleményünk szerint melyek a fontos oldalaink és milyen gyakran frissítjük őket.

Egy speciális XML fájlban kell összegyűjtenünk oldalainkat, majd beküldeni a keresőnek (a Google Webmaster Tools segítségével). Az XML a HTML-hez hasonlóan szöveges állomány, azonban más elemeket is használhatunk benne, ugyanakkor a formázása szigorúbb.
Ha csak néhány oldalunk van, akkor nem okoz gondot kézzel létrehozni a Google Sitemap-et, ehhez gyakorlatilag csak egy szövegszerkesztőre, XML szerkesztőre van szükségünk, a legegyszerűbben már a jegyzettömbbel is megszerkeszthetjük az XML fájlunkat. Azonban gondban vagyunk már akkor is, ha néhány száz oldalunk van, és kézzel kellene összeállítani és frissíteni a Sitemap-et. Szerencsére vannak az interneten fellelhető ingyenes segédeszközök, melyek feltérképezik oldalunkat, és ebből készítenek nekünk XML fájlt. Az ilyen eszközökkel való generálás hátránya, hogy a generáló robot nem tudja, hogy az egyes oldalak milyen gyakran frissülnek, és mennyire fontosak az oldalon belül. A legtöbb eszköz ezért minden oldalra ugyanazokat az értéket állítja be, amit majd ha akarunk, manuálisan átirogathatunk. További hátránya az ilyen eszközöknek, hogy gyakran limitálják a maximálisan feltérképezhető oldalak számát.
Ha megvagyunk az XML állománnyal, akkor nincs más dolgunk mint belépni a Webmaster Tools eszközbe és feltölteni a fájlt. Ezt egyébként érdemes majd folyamatosan frissíteni.

A panzióhoz tartozó sitemap a következő címen érthető el:
www.szentorban.com/sitemap.xml

Head tagok
Head elemeknek nevezzük a <h1></h1>, <h2></h2>, <h3></h3>, <h4></h4>, tag-eket, az oldal címeit kell ilyen elem közé tennünk. A H1 a legfontosabb elem, így a teljes oldalnak a címét kell ide írnunk. A szöveg 5-8 szó, nem kifejezetten mondatok formájában, inkább címszerűen. A szövegnek kulcsszó gazdagnak kell lennie, tehát a legfontosabb kulcsszavunkat érdemes ide helyeznünk, méghozzá a sor elejére.
Figyeljünk arra, hogy az oldalon pontosan egyetlen egy H1 tag legyen, és legyen összhangban a tartalommal és a TITLE taggal is. Ha a tartalmunk strukturálható egy vagy két nagyobb fejezetre, akkor érdemes létrehozunk a fejezeteknek egy-egy alcímet, melyet H2 tagok közé helyezünk. Alcímek is kulcsszavakat tartalmazhatnak, melyek lefedik az adott fejezetet. A H2 tag már lehet hosszabb a H1-nél. Ha az oldalon 2-3 fejezetnél több, nagyobb fejezetet szeretnénk megjelentetni, akkor a fontosabbaknak H2 címet adjunk, a kevésbé fontosabbaknak inkább már H3 címeket.
Amikor az oldal címét, alcímeit írjuk, mindvégig tartsuk szem előtt, hogy az oldal elsősorban a látogatóknak készítjük és csak másodsorban a keresőknek, ezért a kitalált szöveg legyen emberi olvasatra természetes.
Ha külön nem definiálunk stílust a head tagoknak, akkor meglehetősen nagy betűmérettel, fekete színben jelenik meg, ami nem feltétlen passzol a weboldalunk arculatához. Ezen azonban könnyen tudunk segíteni, ha a CSS fájlban stílust rendelünk a head tagokhoz.

A panzió weblapján a H tag-ek következők lettek:
H1: Szent Orbán Panzió Zalakaros, zalakarosi panzió
H2 tag: Akció! Szállás Zalakaroson kedvezményesen!

Tartalom:
Az internet, mint marketingeszköz hasznosítási lehetősége a turizmusban
   A marketing lényege
   A stratégiáról általában
   A marketingstratégia két alapeleme
   Az online-marketing stratégia sajátosságai


Az integrált marketing fogalma, jelentősége
   A konkrét marketingstratégia kiválasztása a versenypozíciók szemszögéből

A turizmus miért fontos a Magyarországon?

   Az internet és a turizmus
   Az e-utazók igényei
   Az internet alkalmazása a marketingben


A keresőmarketing szerepe az internet marketingben
   Az internetes keresők általános működése
   Feltérképezés
   Indexelés
   A keresőprogram
   Az internetes keresők lelkivilága
   Bejárási mélység
   Az indexelés nem garantált
   Dinamikus és statikus linkek


Milyen lehetőségeket rejteget weboldalunk keresőkre való optimalizálása?
   Látogatóink számának növelése
   A kulcsszó
   Link építés (linkbuilding)
   Linkgyűjtemények, katalógusok
   Linkcsere
   Egyéb linkszerzési lehetőségek
   Page Rank
   Milyen legyen a jó kulcsszó?


Szentorban.com projekt
   Kulcsszavainak meghatározása Google Adwords segítségével
   Titel tagok
   Meta jelzők (meta tags)
   Belső statikus linkek
   Képleírók (alt tags)
   Külső hivatkozó linkek
   File nevek és URL-ek fontossága
   SiteMap
   Head tagok

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr28927456

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Miért Éri Meg a Külföldi Linképítés? 2009.12.26. 20:09:27

Magyarországon valóban véges azoknak a weboldalaknak a száma, ahová elhelyezhetjük linkjeinket. Azonban az internet határtalan, tehát miért ne tehetnénk fel linkjeinket külföldi oldalakra?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása