GKIeNET - néhány gondolat az Internet Hungary konferenciára
2008. október 31. írta: vecseilaszlo

GKIeNET - néhány gondolat az Internet Hungary konferenciára

GKIeNET - néhány gondolat az Internet Hungary konferenciára


Forrás: Internet Hungary 2008: "2010-re megkerülhetetlen" programfüzet


e-Gazdaság, e-Kereskedelem

"- Az egész világon - így Magyarországon is - jelentős a tulajdonosi koncentráció az ismert, sokak által látogatott honlapok birtokosait tekintve. A tranzakciók irányát alapul véve Magyarországon B2B, B2C és C2C vonatkozásban 10-nél kevesebb azon cégek száma, akik domináns szereppel bírnak (pl. Sanoma Budapest Zrt., Magyar Telekom, Középeurópai Média és Kiadói Szolgáltató Zrt. stb.), így az „online" tevékenységből származó bevételek zöme is náluk koncentrálódik. Rajtuk kívül 12-15 cég vagy cégcsoport tud valamely szegmensben meghatározó szerepet betölteni (pl.: Holtzbrinck Networks, Digital Playground Kft., Interware Online Media, Hírek Media, Vatera stb.). Mindez azt is jelenti, hogy a különböző domainnevek alatt futó vállalkozásaik a longtail felívelő szakaszán vannak, vagy legalábbis jó „irányban" haladnak afelé. A hirdetési bevételek is náluk képződnek, illetve a Google - E-Target duónál.

- Az egyes szegmenseken belül a koncentráció világszinten is megjelenik: a tartalomszolgáltatókra éppúgy igaz mindez, mint az aukciós oldalakra. Ez utóbbinál pl. Magyarországon a Vatera és a Tesz-Vesz mellett semelyik más magyar oldal egyelőre nem rúg labdába. A Vatera legnagyobb tulajdonosa néhány évig egy kockázatitőketársaság és még néhányan voltak, de 2008. szeptemberben a céget bekebelezte a MIH Internet Europe, amely a Naspers (100%-os tulajdonú) internetes divíziója. A cégnek 35%-os tulajdonrésze van 2007 óta a Sanoma Payback Kft. által működtetett Tesz-Veszben is. A Naspers neve azért érdekes, mert Dél-Afrika legnagyobb médiacége, amely az egész világon sorra vásárolja fel az aukciós oldalakat működtető cégeket, vagy szerez azokban tutajdonrészt (a közép-keleti térségben pl. a lengyel Allegróban is van tulajdonrészük). Villámgyorsan növekszik tehát az eBay konkurenciája, csak más terjeszkedési politikát folytatnak.

- Közép-Kelet- és Kelet-Európában a felhasználók nem hajlandók fizetős szexoldalak által kínált tartalomért pénzt áldozni (live chat, filmletöltés stb.), de szerencsejátékra annál inkább. A legmeghatározóbb online fogadási lehetőséget kínáló cégek többsége már implementált magyar nyelvi interfészeket, ami azért is érdekes, mert az állami monopóliumnak számító szerencsejátékból származó hazai bevételeket „csapolják meg". A Szerencsejáték Zrt. eddig egyetlen igazán nagy sikerű online szolgáltatást sem tudott kialakítani, ami valódi konkurenciája lehetne ezen oldalaknak, bár meglévő szolgáltatásaik - különböző lottók, totó stb. - már kétségtelenül elérhetők online módon is. A Sportingbet és társai pedig nem restek hirdetni még a magyar médiában sem. Egyértelműen látszik, hogy adminisztratív akadályokkal nem lehet megállítani az online fogadásokat az országhatárnál.

- Kevés azon Magyarországról indult vállalkozások száma, amelyek egyáltalán megpróbálkoznak az országhatáron túllépni. Néhány magyar cég ugyanakkor „elindult" a közép-kelet-európai piacra: a Netpincér és a Vatera már nekifeszült a feladatnak, sőt, az iWiW megalkotásáról elhíresült Virgo Systems is folyamatosan próbálkozik a környező országokban nem magyar nyelvű közösségi portállal. Mindenesetre kicsit szomorú, hogy a magyar webes vállalkozások zöme magyar nyelven indul, és amikor már a magyar piacon - a vállalkozás méretéhez képest - jelentősebb bevételt tudnak termelni, csak akkor mennek külföldre. Néhány jó példa remélhetően ösztönzően fog hatni a vállalkozásokra, mint amilyen többek között a Monarchia Borászat által végzett internetes értékesítési tevékenysége: a cég borai zömét a világháló segítségével értékesíti az Egyesült Államokba, millió dolláros nagyságrendben.

- Változatlanul kevés az igazán innovatív ötlet, kezdeményezés a magyar weben, amely életképes üzleti modellt is fel tud mutatni. Szinte mindegyik jelenlegi népszerű oldal alapötlete 2-3 év késéssel valósul meg, az ötletek pedig elsősorban az Egyesült Államokból „szivárognak" át. Eddig még senki sem valósított meg pl. egy nap egy vásárlás (One Day One Deal) elven működő weboldalt - mint amilyen a Woot.com -, holott remek lehetőség az elfekvő árukészletek gyors értékesítéséhez. Az innovatív zeneáruházak szintén nem magyarországi megvalósítás révén jönnek létre, pedig a Jamendo.com, a Spiralfrog, az Amiestreet, a Grooveshark, a Sellaband.com és egy sor más újszerű értékesítési filozófiát képviselő cég a zeneipar egészének átalakulását vetíti előre."

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr25736926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása