Egy klikk és más semmi... avagy a csók és az e-kereskedelem viharos (v)iszonya?
2009. május 18. írta: vecseilaszlo

Egy klikk és más semmi... avagy a csók és az e-kereskedelem viharos (v)iszonya?

Rejtélyes cím, ami sok mindent enged sejtetni, vagy éppen a teljes bizonytalanságba ránt. Csók és e-kereskedelem? Biztosan nincs a kettőnek egymáshoz semmi köze! Vagy mégis? Mi kapcsolhatja össze az érzelmet az internetes kereskedelemmel?
Titok, egyelőre még az. Bár már egyre többen vannak hazánkban azok, akik érzik, sejtik, hogy mi is lehet ez a kapcsolat, de a többség még csak próbálkozik…

Titkot ígértem, akkor nézzük is rögtön az elsőt. Igen, az elsőt, ugyanis ezt még további kettő követi majd.
A címben szerepel az a bizonyos „egy klikk”! Mi is lehet ez?
Feltételezem ezt nem volt komoly feladat kitalálni: az az egy klikk nem más, mint a konverzió teljesítése, azaz nálunk e-kereskedőknél maga a MEGRENDELÉS. Léleküdítő pillanat, amikor óráról órára szépen növekszik a napi megrendelés-állomány és ível felfelé a diagram – már amikor…

Elhangzott egy kifejezés, ami talán némi magyarázatra szorul: e-kereskedő. Hát ki is az az e-kereskedő és mit e-kereskedik?
Semmi ördöngösségre nem kell gondolni: az e-kereskedő alapvetően ugyan olyan kereskedő, mint a hagyományos, csak éppen van egy „e” betűje, vagyis az interneten kereskedik, azaz ELEKTRONIKUSAN.

Na és akkor mi van? Azt bárki csinálhatja.

Ez igaz is, attól az apró ténytől eltekintve, hogy nem árt, ha az e-kereskedő jártas néhány szakmai területen, vagyis: különféle kompetenciákkal rendelkezik. Már csak azért is kellenek ezek a kompetenciák, mert itt non-face-to-face kereskedelemről, azaz NEM SZEMÉLYES értékesítésről van szó, hanem két személytelen eszköz, nevezetesen az internet és a PC-k közbeiktatásával megvalósuló eladásról.

Akkor nézzük, hogy mik is ezek a kompetenciák:
1) Először is nem árt, ha van az e-kereskedőnek némi KERESKEDŐI VÉNÁJA – tuti jól jön;
2) Aztán képesnek kell lennie egy WEBÁRUHÁZ, legalább RÉSZBENI TERVEZÉSÉRE is. Hiszen a portékámat és a vevőimet én ismerem a legjobban és nem feltétlenül a fejlesztőknek kéne meghatározniuk, hogy mi hova kerüljön az áruházban, milyen legyen a kategóriarendszer, hogyan és miként mutassam be az árumat, milyen kedvezménytípusokat alkalmazzak, és így tovább;
3) Arról már nem is beszélek, hogy tisztában kell lennie a PÉNZÜGYI TERVEZÉSSEL is (valamilyen szinten), hiszen akármennyire is a neten vagyunk, és akármennyire is van egy „e” betűnk, mégis csak a kereskedelemről szól a dolog: És mint tudjuk a kereskedelem nyereség centrikus műfaj.
4) Nem árt, ha az e-kereskedő jártas az ONLINE MARKETINGBEN is: netán promóciós kampányok megtervezésében. Mert büdzsé szempontjából egyáltalán nem mindegy, ha tudjuk azt, hogy mekkora is egy banner átlagos átkattintási aránya! Így nemcsak a váratlan meglepetések száma csökkenthető, de a költségvetés is, mégpedig jelentős mértékben.
5) Aztán szintén jól jöhet, hacsak hallomásból is, de legalább ismeri azt a szót, hogy ERGONÓMIAI TERVEZÉS. Vagyis azt, hogy miképpen lenne célszerű megtervezni egy weboldalt úgy, hogy azt a userek (és nem lúzerek) könnyen, különösebb problémák nélkül használni tudják. És nem csak a heavy userekről beszélek, hanem akár az egyszerű nagymamákról is, hiszen ők is potenciális vásárlók lehetnek.
6) Aztán képben kell lennie az ELADÁSÖSZTÖNZÉSBEN, mert az e-kereskedelem nem csak a netre feldobált termékek kínálgatásából áll, hanem ennél azért jóval több. Legalábbis a hatékony e-kereskedelem.
7) WEBANALITIKA, vagy a website adatainak elemzése – nagyon izgalmas terület! Hányan, mikor, hol, merre jártak a weboldalunkon, mit csináltak, és főként miért? Mekkora a lemorzsolódás, és miért ilyen nagy, hogyan lehetne ezen javítani? Az egyik legfontosabb eszköz a kezünkben a webanalitika, hogy mind pénzügyi, mind kereskedelmi tekintetben sikeresek legyünk.
8) Szintén nem árt tudni, hogy mit is jelent az a kétszer három betű: a SEO és a SEM (illetve mostanság a SMO). Vagyis mi is az a keresőmarketing, hogyan működik, mi a lényege és ma már miért megkerülhetetlen tényező, illetve hogyan is lehet megjelenni és hirdetni a keresőkben. Mely hirdetési formák előnyösek számunkra, melyek kevésbé jók, é sezeket a hirdetéseket, vagy kampányokat miként is kell menedzselni. (illetve mi is az a közösségi marketing, és hogyan kell jól csinálni.)
9) Fontos még megemlíteni az ADATBÁZISÉPÍTÉST (hogy legyen kiknek eladni), vagyis az eMail marketinget, mely esetében egyáltalán nem mindegy hogy mikor küldjük ki azt a promóciós mélt, hogyan néz ki a mél, mi van benne, mennyire releváns és mikor lesz a legnagyobb hatékonysága;
10) Aztán nem szabad megfeledkezni az eLOGISZTIKA fontosságáról sem, mely nagyobb forgalmú webáruházak esetében egyszerűen megkerülhetetlen! Jelentős összegeket lehet megtakarítani a jól megtervezett rendszerfolyamatokkal (amelyek nélkül egyébként már nem is tudna működni az áruház): ki – mikor – mit csinál – hogyan és mivel.
11) És végezetül, de egyáltalán nem utolsó sorban itt vannak az eFIZETÉSEK, vagyis a különböző online fizetési metódusok, melyek közt szintén jártasnak kell lenni. Mikor, kiknek milyen online fizetési típust érdemes kínálni, melyik éri meg számunkra a legjobban, és milyen feltételek mellett: utánvét – bankkártyás fizetés – mobil fizetés – paypal - izishop? Melyik a sok közül?

Szép kis lista, és még nem is mentünk bele az egyes pontokba részletesebben! Viszont ezek után elmondható, hogy az e-kereskedő egy tipikus multitask, vagy ha úgy jobban tetszik egy igazi reneszánsz ember, netán polihisztor! Hiszen ennyi tudással és ismerettel inkább tanítani kéne, mintsem egy webáruházat igazgatni.

És akkor el is érkeztünk a következő titok megfejtéséhez: hogy is kerül ide – ezek után – a csók? Nagyon egyszerűen: cherchez la femme! Vagyis keresd a nőt! Hiszen a nők mindig, mindenhol ott vannak!

A MÚZSA CSÓKJA, vagyis a tudás, a tapasztalat, és a kreativitás elegye elengedhetetlen ahhoz, hogy A FENTI ESZKÖZTÁRAT egyrészt MEGFELELŐEN ALKALMAZZUK, másrészt AZ ADOTT KIHÍVÁSRA A LEGMEGFELELŐBB ESZKÖZT HASZNÁLJUK.

És ha most azt hiszed, hogy csak vicceltem a múzsa csókjával, akkor nagyot tévedsz! Hiszen gondolj csak bele: nekem, mint e-kereskedőnek először is IGÉNYT KELL KELTENEM, aztán MEG KELL HOGY TALÁLJANAK a potenciális vásárlók, és végül (a legnehezebb) BIZALMAT kell építenem! E nélkül, ebben a non-face-to-face kapcsolatban szinte semmi esélyem az értékesítésre.

Nézzünk csak néhány triviális példát, ami nem feltétlenül egyértelmű mindenki számára: egyáltalán nem mindegy, hogy a célközönségem férfi vagy nő. Mindként nemnél máshogyan kell bizalmat építeni, mindkét nemnél másképpen működik az a bizonyos felhasználói élmény vagy user experience. Például egy női site esetében inkább a lágyabb színek a mérvadók, míg a férfiaknál inkább a markánsabbak. Vagy gondolj csak bele: egy mérnököknek szóló célcsoportnak teljesen reménytelen a színes, habos, lekerekített vonalakkal teletűzdelt site – ami ettől még jól nézhet ki, csak tuti nem fog működni náluk. Nekik inkább határozott, egyenes vonalak kellenek, lényeges tartalmi szövegekkel és adatokkal, illetve a színek is ezt a céltudatosságot kell hogy TÁMOGASSÁK, nem pedig uralják. Vagyis nem öncél, hanem ESZKÖZ lesz minden tartalmi elem.
Ugyanakkor egy női fehérnemüket árusító webáruházban pont hogy az érzelmeknek kell dominálniuk (mind színekben, mind hangulatban, mind elrendezésben, kivitelben), hiszen a célközönség a nők. A nőket pedig az érzelmeiken keresztül lehet a leghatékonyabban megnyeri. Egy jó példa: a tipikus nő nem az alapján vásárol, mondjuk autót, hogy mit is tud az a kocsi, hanem az alapján, hogy legyen aranyos és piros, és majd csak ez után jöhetnek az egyéb paraméterek.

Ez viszont már nem más, mint alkalmazott pszichológia: vagyis lehet LEPOROLNI azokat a főiskolai és egyetemi tankönyveket. És igen, alkalmazni is kell a webáruházak esetében!
És ha már a pszichológiánál tartunk: szoktál bevételt számolni? Mondjuk sok bevételt? Amikor az ujjaid közé fogod a nagy köteg pénzt, és elkezded pörgetni a tíz- és húszezreseket? Milyen érzés? Nagyszerű, nem?

Na, itt az e-kereskedelemben nem így van!

Először is odagörnyedünk a monitor elé és kisilabizáljuk az analitikai program adatait: egyedi látogatók, átlagos oldalmegtekintés, a webhelyen eltöltött idő, a visszafordulások aránya, a látogatói forgalom forrásai, különböző kampányok eredményessége, legfőbb céloldalak, fő kilépési oldalak, konverziós értékek, eKereskedelmi adatok… Hidd el lélekölő munka ez!

Aztán az a sok szám, meg statisztika, meg diagram. Ráadásul jó részük úgysem arra görbül, amerre mi szeretnénk. Szóval egyáltalán nem olyan könnyű, mint a pénzszámlálás: és akkor még nem is mondtam, hogy azzal a konverzióval állandóan foglalkozni kell, figyelni rá, dédelgetni, babusgatni, törődni vele – mint egy igazi nővel. Nem igaz?
És akkor elérkeztünk az újabb titokhoz, hogy a címben feltett kérdésre ki és milyen választ is ad: iszony vagy viszony? 

Ha foglalkozol a konverzióval és minden nap törődsz vele -amit ahogy egy párkapcsolattal is- , akkor VISZONY, vagyis sikeres leszel, lesz bevételed, és tudsz növekedni.
Ám ha nem foglalkozol vele eleget, elhanyagolod, akkor csak ISZONY-ban lesz részed.
Ezek után minden egyes e-kereskedő maga döntse el, hogy neki melyik a szimpatikusabb alternatíva.

És hidd el: ez ennyire egyszerű!

Nem is olyan titokzatos dolog ez az e-kereskedelem…

(A múzsa csókjáról további érdekes információk a Nana oldalán olvashatók) 

 

Minden szentnek ... (sicc:-))

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Új utakon - VI. Elektronikus Kereskedelem Konferencia további képei elérhetők a SZEK honlapján.

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr431127779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsofics 2009.05.28. 22:18:05

Ki ez a vicces mosolyú fiatalember, aki ilyen szakértelemmel fog kezet?
Gratulálok!
Ezt még azért majd meséld el!
süti beállítások módosítása