VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/10. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Egy kereskedelmi cég eladásaihoz jelentősen hozzájárulhat nevének minél szélesebb körű ismertsége (márkaismertség), különösen igaz ez egy (relatíve) kicsi piacra, mint amilyen a hazai könyvkereskedelem. Éppen ezért nem mindegy, hogy kiről, mikor, hol és mi jelenik meg, illetve milyen képet alakít ki magáról az adott cég potenciális vásárlói körében.
Esetünkben a Bookline-nak van a legkönnyebb dolga (legszélesebb piaci ismerete), hiszen (szinte) csak az online kereskedelemben érdekelt, míg két vetélytársa (országosan is) meghatározó offline háttérrel rendelkezik.
1) Sajtószoba
A Bookline esetében ezt „befektetői oldalak”-ként definiálták, és a site legalján találjuk a vonatkozó menüpontot. A cég általános adatai után, tőzsdei tájékoztatók, pénzügyi jelentések, valamint közgyűlési hírek olvashatók, vagyis ezek mind sajtóközlemények. Vállalati információkat (úgymint Küldetés, Tevékenység, Termékek, Társadalmi program, Cégtörténet vagy Rólunk írták), nem találtam, egyedül a magyar nyelvű szlovák és román Bookline oldalakon van egy-egy „Tudnivalók a Bookline-ról” nevű banneres menüpont, ahol inkább arról szól a leírás, hogy miért érdemes vásárolni a cégtől, milyen rendszeres akcióik vannak, és mik a kiszállítási költségek. Szintén banneres megoldással létezik még egy „Programok, ajánlók” menüpont, ahol különféle, a kultúrával kapcsolatos (nem Bookline-os) rendezvényekről olvashatunk. Nem találtam ismertetést, vagy csak egyszerűen magát az év internetes kereskedője díj képét sem a site-on, jóllehet ezt a kitüntetést a Bookline az elsők között kapta meg 2005-ben.
Az Alexandra estében már több információt tudhatunk meg a cégről weboldaluk böngészésével. Ugyan itt sem találunk külön sajtószobát, ám a cégről szóló információkat egy helyen a főoldal bal oldali menüjének, alsó részén találjuk meg. A cég alapadatait – mintegy oldal zárásként – legalul, középen találjuk. Cégfilozófia, cégtörténet itt sincs megjelenítve, csupán egy-egy banneres menüben pár sor erejéig a kiadóról és a nagykereskedésről néhány információ, ill. a banneres megoldású Könyváruházak menüpontban az üzletek kialakításánál ismerteti a cég bővebben vásárlóközpontú értékesítési filozófiáját. (Érthető módon inkább az offline területre koncentrál erősebben: a vásárlók menjenek be az áruházaikba.) Külön menüpontban találunk információkat még az antikváriumról, ill. a partnerkiadókról. Sajtóközlemények nincsenek feltüntetve a weboldalon, ám van egy Hírek menüpont, de ott inkább a könyvekkel, írókkal, könyvkiadással kapcsolatos információk szerepelnek. Ami viszont nagyon részletes, az a cég programkínálata. Olvashatunk az Alexandra Pódiumról, az Alexandra Irodalmi Kávéházról, valamint Bemutatók, programokról, illetve aki lemaradt ezek valamelyikéről, újranézheti a videók menüpontban! Találunk még könyvajánlókat és interjúkat is a site-on. Mindezek alapján egy olyan cég képe rajzolódik ki, mely nemcsak a kultúra értékesítésében vesz részt (könyvkereskedelem), hanem tevékenyen annak terjesztésében is. Érdekes módon az Alexandránál sincsenek feltűntetve a díjaik, csupán a hírek és a könyváruházak menüpontokban tesznek róluk említést.
A Libri sem lóg ki nagyon abból a sorból, amit a fenti két cég képvisel, azonban ők talán áttekinthetőbben szolgáltatnak információkat. Először is van a főmenüből elérhető Sajtószoba, bár ezt nem feltétlenül a sajtóval való kommunikációra használják: egy szerzői interjút és a díjaik ismertetését találjuk itt. A díjaikról a főoldal bal menüsorának végén elhelyezett nagyméretű, klikkelhető banner is tájékoztat (bizalomépítés). A főoldal alján találunk még egy „A Libri” menüpontot, ahol röviden olvashatunk a cégtörténetről, a cégfilozófiáról, továbbá díjaikról, szolgáltatásaikról, ill. általánosan a Libri programjairól. Végezetül a cégadatokat az Impresszumban találjuk, szintén a főoldal alján.
2) Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
A Bookline inkább a Befektetői oldala híreivel kerül be az online médiába, valamint erős, az akcióit propagáló reklámokkal. Ugyanakkor nekik nem szükséges különösebb erőfeszítést tenniük a minél hatékonyabb sajtómegjelenések miatt, hiszen már eleve egy média-cég érdekeltségi körébe tartoznak (Közép-európai Média és Kiadó Zrt).
Ezzel szemben az Alexandra igen tevékenyen működik: nemcsak sorra szervezi áruházaiban a különféle kulturális programokat (elsősorban a Nyugati téri Alexandra Könyvesházban), de saját, színvonalas, kulturális-könyvkereskedelmi lapot is kiad (Könyvjelző), és jelen van az elektronikus médiában is a BenczeShow c. televíziós műsor okán (a show felvételei a Nyugati téri Alexandra Könyvesházban készülnek). Ezen túlmenően, mivel a cég tulajdonosa egy dinamikus személyiségű vezető, és az ország egyik leggazdagabb embere is, tevékenységével óhatatlanul bekerül a médiákba. (Lásd pl.: Index: Elbukott a 2010-es pécsi borfalu terve; BaMa: Matyi Dezső dinasztiát akar alapítani; Pepsifoci: A kultúrharcos milliárdos: magyar foci TOP 100) Az Alexandra (szemben a Bookline-al) az offline kereskedelmének erősítésében érdekelt elsősorban.
A Libriről viszont alig találunk híreket, információkat a különböző médiákban: legutóbb az Alexandrával történt kenyértörés okán olvashattunk a cégről, ill. hogy egy érdekeltségi körbe kerültek az Ulpius kiadóval.
Folytatás: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.