Versenytárselemzés az interneten 8 - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
2008. október 15. írta: vecseilaszlo

Versenytárselemzés az interneten 8 - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése

VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN

Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése



Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)


Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/8. rész)

XII/1. rész: Előszó

XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
                     Egy csipetnyi eKereskedelem

XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …

XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
                     New Economy – Marketing nélkül SEM működik

XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
                     Alexandra – Bookline - Libri

XII/6. rész: Az online könyvvásárlók

XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Márkaismertség – kinek nagyobb
                            Iparági felmérések
                            Cégismertető
                            Termékportfólió

XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                    Unique Visitors – isten hozta?
                             Alexa (alexa.com)
                             Google Trends
                             Webanalitika

XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)           
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
                    Sajtószoba
                    Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések

XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
                    Betöltés, méret
                    Megjelenés
                    Belső keresők
                    Hiba: 404 oldal
                    Navigáció, oldalstruktúra

XII/12. rész: Összefoglalás



Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan

b) Unique Visitors – isten hozta?
Alapvetően nem: nagyon ritka, ha egy internetező „véletlenül téved” egy áruház oldalára. Ahhoz hogy elérje a kívánt oldalt, sokat kell munkálkodni: ismertté tenni az áruházat, vagy a márkát, különböző ajánlatokkal odacsábítani a vásárlókat, illetve megfelelő helyen, releváns tartalommal hirdetni. Most azt vizsgáljuk meg, hogy ezt milyen hatékonysággal teszi a három webáruház.

b/1) Alexa (alexa.com)
 Alapvetően egészen jól használható eszköz egy website látogatottsági adatainak és népszerűségének feltérképezésére – Amerikában. Sajátosságánál fogva (toolbart kell telepíteni) idehaza nem nagyon terjedt még el, ezért csak korlátozottan lehet használni. Inkább csak trendek, folyamatok megfigyelésére alkalmas, arra is csak hosszabb távon. Mivel rendelkezésemre állnak az előző egy év adatai havi bontásban (saját, 12 havi gyűjtés), érdemes néhány pillantást vetni az alábbi három diagramra.

Az első az ún. Alexa Traffic Rank. Ez egy átlagolt statisztikai adat. Elsősorban az Alexa Toolbart használók látogatottsági adatait veszi alapul és tulajdonképpen az adott site „kedveltségét” mutatja. (mennyien érték el az adott site-ot). Jelen esetben az „y” tengelyen lévő értékek csupán a három webáruház egymáshoz viszonyított helyzetének elemzéséhez szükségesek és nem napi látogatottsági adatokat tükröznek! (A sorrendiségből adódóan annál jobb az áruház helyezése minél inkább közelít az „x” tengelyhez, vagyis első.)


 

 

 

 

 

 

 



Láthatjuk, hogy a három webáruház közül egyértelműen a Bookline a legnépszerűbb, egy kicsit hátrébb pedig az Alexandra és a Libri halad fej-fej mellett. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a Bookline kb. „kétszer olyan népszerű”, mint a másik két áruház. (Érdekes, hogy a decemberi főszezon után nemhogy csökkenés nem következett be, de még növelték is népszerűségüket az áruházak. Ugyanakkor tavasszal elég erőteljes a visszaesés. Elképzelhető, hogy ez a számítási metodikából adódik. (Negyed éves összehasonlítási alappal dolgozik az Alexa.com és talán ez lehet a csúszás oka; és/vagy egy újabb, kifinomultabb program verzió megjelenése, ami másként számol. Mivel ez a visszaesés mindhárom áruháznál egyformán jelentkezik, ezért elfogadhatók a számok). A diagram nem mond ellent a már korábban említett Gemius-féle márkaismertségi felmérésnek, azt alá is támasztja.

A következő grafikon már egy másmilyen jellemzőt mutat, mégpedig az adott site betöltési idejét. (page load) Az adatok itt is elsősorban az Alexa Toolbar felhasználóitól származnak. Mivel egy site betöltési idejét sok minden befolyásolhatja (az oldal mérete, bonyolultsága, a szerver válaszideje, az internetkapcsolat sebessége, a használt böngésző típusa, verziószáma, stb...), ezért itt is csak viszonyításról beszélhetünk.


 

 

 

 

 

 

 

 

Itt már valamivel kiegyenlítettebb az állás, ám a Bookline megint csak elhúzott versenytársaitól: kb. 1-1,5 másodperccel gyorsabban töltődik be az oldala, mint az Alexandráé, vagy a Librié. Ez szinte apróságnak tűnik, ám nem árt ha tudjuk:” Az Amazon minden 100 miliszekundum késéssel 1%-al kevesebb terméket ad el. A Google esetén fél másodperc késés a forgalom 20%-os visszaesését hozza. Egy bróker számára 4 millió dolláros veszteséget jelenthet miliszekundumonként, ha 5 miliszekundummal lassabb a kereskedelmi platformja, mint a versenytársaké. Miliszekundumok, nem másodpercek számítanak.” (Doransky) Azt hiszem ezen érdemes elgondolkodni…

A harmadik diagram szintén egy virtuális rangsort mutat, ez azonban a három webshop magyarországi népszerűségét jellemzi. (Természetesen itt is csak az összehasonlításra alkalmasak a számok)



 

 

 

 

 

 

 

 

A helyzet megint csak ismerős: elől a Bookline, kicsit távolabb tőle (kb. „kétszeres messzeségben”) az Alexandra, aztán pedig a Libri.


Végezetül nézzük meg az Alexa napi site-elérési statisztikáját, vagyis azt, hogy mennyien látogatták meg az adott oldalakat.
(A számok itt is csak az egymáshoz való viszonyítást szolgálják.)


 
 

 

 

 

 

 

 


(Forrás: Alexa.com)

Itt már nagyon jól látható a karácsonyi időszak fokozódó látogatói forgalomnövekedése, illetve a már jól ismert szokásos kép: Bookline, majd „fele olyan távolságban” a kiélezett harcot folytató Alexandra és Libri páros. Van azonban néhány nagyon érdekes momentum ebben a diagramban.

Nézzük először is a Bookline-t: a karácsony és az új év közötti kis szusszanást követően a cég képes volt a fő szezoni látogatottságát újra elérni(!), és azt gyakorlatilag a mai napig tartani! A Bookline újraírja a hazai eKereskedelmi trendeket? Valamit tudhatnak a srácok! A januári és a februári kiugró értékek a legutolsó magyar nyelvű Harry Potter kötet (a hetedik, s egyben utolsó Harry Potter-regény megjelenése 2008. február 9-én éjfélkor volt) promócióját jelentik (hírlevelek, AdWords hirdetések, stb...). Figyelemre méltó még a nyári (június – július - augusztusi) holtszezon: simán hozták a másik két áruház látogatottságának dupláját, sőt július második felében még bele is erősítettek.

A Libri is valami hasonlóval próbálkozott januárban, mint a Bookline – nem is olyan rosszul. Sőt! Látványos és ügyes Harry Potter kampányba kezdett, mely másfél hónapig kb. októberi látogatottsági szintet hozott számára. A nagy kiugrás a könyv megjelenési napja: a kampánnyal (AdWords, AdSense, Freemail, IWIW, MSN hirdetések, valamint hírlevelek, és offline reklámok) szinte utolérte a Bookline-t. Ezt követően azonban erős visszaesés tapasztalható, melyet csak a nyár elején sikerült élénkíteni (nyári könyvek: útikönyvek, regények, térképek, …)

Az Alexandra esetében a Harry Potter megjelenés szinte nem is látható, hacsak a megjelenésig tartó erősebb látogatottsági időszakot nem tekintjük annak. Ezt követően itt is visszaesett a látogatottság, csupán a nyár elején látni élénkülést.

Az Alexás grafikonokból egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a Bookline a másik két webáruház előtt jár. A népszerűség tekintetében a grafikon megerősíti a Gemius-féle vizsgálatot, mely a legismertebb magyar online áruházként definiálta a portált és alátámasztja a belső iparági adatokat is. (A Bookline-nak szinte minden mutatója erősebb, jobb mint a többi online könyvkereskedelmi cégé.)
Érdekes ugyanakkor, hogy az Alexandra és a Libri között milyen komoly és kiegyenlített verseny alakult ki – legalábbis az adatokat tekintve. Ez ugyan nem feltétlenül egyezik a Gemius vizsgálatával, ám azt nem is cáfolja. A belső iparági adatok alapján, azonban ennél vélhetően (?) nagyobb az éves forgalmi (bevételbeli) különbség a két cég között.

Most nézzük meg egy másik szemszögből a fenti adatokat.

b/2) Google Trends
A következő analitikai eszköz, amivel összehasonlítom a három site-ot, a Google Trends. Tulajdonképpen ugyan arra lehet használni, mint az Alexát, – vagyis weboldalak látogatói forgalmának egymással történő összevetésére – azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a Nagy Testvér eszköze valamivel pontosabb, megbízhatóbb adatokat szolgáltat.


 
 

 

 

 

 

Itt is jól látható a Bookline fölénye, illetve a főszezoni (karácsonyi) és februári (Harry Potter) látogatottság-növekedés. Ennél a grafikonnál jobban megfigyelhető az a folyamat, ahogyan a Bookline – gyakorlatilag 2007 második félévében – leszakította maga mögül két riválisát.
A következő képen az előző diagramhoz kapcsolódó látogatói forgalom megoszlást látjuk, vagyis azt, hogy az adott időszakban mely magyarországi régiókból érkeztek a látogatók százalékos arányban, az adott honlapra.


 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bookline esetében a látogatói forgalom döntő hányadában Budapestről érkezik, és a következő kilenc megyében is népszerűbbek, mint a két másik site.

A Librinél szintén Budapest visz mindent, azonban Pest, Csongrád és Békés megyékben a Bookline után a második legnépszerűbbek, míg Veszprémben, Hajdú-Biharban, Szabolcs-Szatmár-Beregben, Zalában és Somogyban fej-fej mellett állnak az Alexandrával.

Budapestről érkezik a forgalom döntő hányada az Alexandrához is. A Librit egyedül Baranyában győzi le, mivel itt található a cégközpont. Ez az adat egy kicsit meglepő, hiszen – figyelembe véve az Alexandra jelentős vidéki bolthálózatát – azt gondolnánk, hogy Budapesten kívül erősebbnek kellene lennie, (de legalábbis népszerűbbnek) mint a Libri. Nem kívánnék ebből messzemenő következtetéseket levonni, ám vélelmezhetően az Alexandra nem budapesti vásárlói inkább az üzletekben költik el pénzüket, minthogy a neten rendeljenek.

b/3) Webanalitika
Előzőekben azokat a legnépszerűbb eszközöket ismertettem, melyekkel külső szemlélőként lehet feltérképezni egy adott site látogatottsági, látogatói-forgalmi tulajdonságait. Azonban ahhoz, hogy mélyreható és a forgalmi (bevételi) adatokon is érzékelhető eredményeket érjünk el (konverziónövelés), alkalmazni kell webanalitikai eszközöket. A megfelelő analitikai eszköz kiválasztását alapvetően az adott site célja és komplexitása határozza meg, így az egyszerűbb programoktól a bonyolultabb, sokdimeziós mérési lehetőségekig terjed a skála. Sőt lehetőség van egyedi, testre szabott analitikai eszköz kifejlesztésére is, azonban ez nemcsak időben hosszadalmas folyamat, de pénzben is komoly ráfordítást igényel.
Esetünkben – mivel eKereskedelemi site-okról van szó – az egyszerűbb analitikai eszközök (pl.: Webalizer, Awstats) szóba sem kerülhetnek. A leggyakrabban használt és ingyenes program, mely megfelel a site-ok kereskedelmi funkciójának a Google Analytics.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


Forrás: WebShopExperts: Nagy Webáruház Felmérés 2007/2008 - adatok, tanulságok, statisztikák, tippek.

Ezzel a programmal igen sokféle és komplex adatot kaphatunk a site látogatóiról, látogatási és vásárlási szokásairól, összehasonlítási adatokról, különböző és különféle kampányok eredményességéről, továbbá értékesítési (kereskedelmi) statisztikákat is beállíthatunk, sőt az adott site-ot még optimalizálhatjuk a hatékonyabb működés (értékesítés) érdekében. Ilyen webanalitikai szoftvert használ a Bookline és a Libri is. Az Alexandráról nem sikerült információt találnom, azonban ha használ valamilyen szoftvert, akkor az nagy valószínűséggel szintén az Analytics lesz.

Természetesen léteznek fizetős analitikai szolgáltatások is, ezek közül érdemes megemlíteni a magyar érdekeltségű IndexTools-t, mely a világ élvonalába tartozik.

Ezek után elemzem, hogy milyen forrásokból érkeznek a látogatók az adott site-okra, illetve mi generálja a fent bemutatott látogatói forgalmakat.

Folytatás: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)          
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

 

Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.

Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr25709991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása