VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/6. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Az online könyvvásárlók
Gellén Márton és Nemeslaki András által idén tavasszal publikált teljeskörű tanulmány a következőket állapította meg a hazai online könyvvásárlókról.
- a teljes népességhez viszonyítva nagyobb arányban vásárolnak könyveket;
- a nem online vásárlók könyvvásárlásra évente 18.700,-Ft-ot fordítanak, addig a netes könyvvásárlók 31.700,-Ft-ot;
- ennek ellenére azonban a könyveik több mint felét mégis csak személyesen szerzik be (nem online);
- közel 80%-uk átvételkor fizet a könyvért, kb. 10%-uk fizet a neten keresztül és a további fizetési lehetőségek (paypal, netkártya, átvételkor bankkártyával, előre utalás, …) megoszlanak egymás közt;
- a netes vásárlók többsége (58%-uk) olcsónak vagy elfogadhatónak tartja a jelenlegi online könyvárakat, szemben a teljes népességgel, ahol a többség (62%-uk) kissé, vagy nagyon magasnak tartja azokat;
- érdekes, hogy a netes vásárlók 2/3-a tartja csak olcsóbbnak az online vásárlást a hagyományos vásárlásnál, ugyanakkor a teljes népességben az a vélemény él, hogy az árak teljesen egyformák. (szintén elgondolkodtató, hogy a teljes népességen belül a legkevesebben gondolják azt, hogy a net olcsóbb)
A tanulmány készítői az általános megállapításokon túl megpróbáltak klasztereket definiálni az online könyvvásárlók internet-használati, vásárlási és demográfiai jellemzői alapján.
Az alábbi három, jól elkülöníthető típust sikerült feltérképezni:
I. típus
- átlagos internethasználó;
- fontosak számára az új generációs szolgáltatások, ill. a választási lehetőség;
- átlag alatti internetes fizetési hajlandósággal bír;
- nagyon szeret könyvet vásárolni vagy kapni;
- relatíve fontosnak értékeli az adott könyv szerzőjét és kiadóját;
- ellenben számára nagyon lényeges egy-egy könyv ára, amiből adódóan magasnak értékeli a jelenlegi online könyvárakat;
- átlagéletkoruk 34,7 év;
- továbbá náluk a legalacsonyabb a három típus közül a családban az egy főre jutó jövedelem;
- illetve a három közül, ebben a csoportban található a legtöbb nő.
II. típus
- jellemzően sokat internetezik;
- nagyon fontosak számára az innovatív szolgáltatások (pl. web 2.0), ill. a vásárlás technikai részletei;
- nem jelent különösebb vásárlási ösztönzőt számára a nagy választék;
- nem különösebben jellemző rá a könyvvásárlás, de ha rászánja magát, akkor …
- … nagyon fontos az adott könyv szerzője és kiadója;
- a könyv árát azonban nem tartja annyira fontosnak;
- átlagéletkoruk 35,1 év;
- náluk a legmagasabb a három típus közül a családban az egy főre jutó jövedelem;
- illetve a csoport tagjai zömmel férfiak.
III. típus
- ő vásárolja a legtöbb könyvet az interneten keresztül, akár ajándékról, vagy akár magáról legyen szó;
- számára nagyon fontos a széles választék;
- illetve a többféle fizetési lehetőség;
- viszont nem nagyon érdeklik a vásárlást támogató különböző technikai megoldások;
- relatíve fontos számára az ár, de többet is hajlandó lenne kiadni egy-egy könyvért, mint most;
- átlagéletkoruk a három csoport közül a legalacsonyabb;
- jövedelmük átlagos;
- e csoportban egyenlő arányban vannak nők és férfiak.
Dolgozatomban eddig bemutattam az eKereskedelem lényegét és fontosságát, szerepét a teljes kereskedelem folyamatában, a magyarországi eKereskedelem fejlődését, ezen belül az idehaza leggyakrabban alkalmazott online marketing eszközöket, valamint ismertettem a tipikus magyar eShopper profilját. Ezt követően beszámoltam a hazai online könyvkereskedelemről, majd pedig kiegészítettem az eVásárlói profilt terület specifikus jellemzőkkel.
Most nézzük meg, hogy ezek alapján a három nagy magyarországi online könyváruház miként és milyen eszközökkel próbálja megnyerni a vásárlók kegyét.
Folytatás: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.