VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/4. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja.
Ezek után vajon kik lehetnek azok a magyar internetezők, akik mégis csak megpróbálják lendületben tartani ezt a piaci szegmenst. A rendelkezésre álló felmérések és kimutatások alapján az átlagos magyar online vásárló:
- nagy valószínűséggel bp.-i, pest megyei, esetleg megyei jogú városban él;
- a középiskoláit befejezte, és valószínűleg is diplomával rendelkezik;
- már munkavállaló és jövedelme meghaladja az átlagbér nagyságát;
- nagy valószínűséggel 21-29 éves, de ritkán idősebb, mint 50 év
- inkább férfi, mint nő (Európában szignifikánsabb a férfiak előnye, mint idehaza).
Forrás: Luks Conforama
Számítógépét tekintve:
- szélessávval kapcsolódik a hálóra;
- legalább 2, de inkább 5 éve netezik;
- mégpedig csaknem naponta;
- Windows fut a gépén, szinte biztosan XP;
- elsősorban hétközben, a munkahelyéről internetezik;
- Internet Explorerrel vagy Firefox-al szörföl (a fogékonyabbak, innovatívabbak inkább az utóbbival);
- nagy valószínűséggel használ valamilyen reklámblokkoló programot;
- az elektronikus világot legalább 1024x768-as felbontásban szemléli;
- ha keres valamit, akkor azt szinte biztosan a Google segítségével teszi;
- 32 bit-es színmélységet használ;
- és engedélyezi a cookie-k használatát.
eVásárlási szokásait tekintve:
- alkalmanként vásárol a neten;
- kb. 1,2 millió társával egyetemben rendelt már idén online valamilyen terméket vagy szolgáltatást;
- előnyben részesíti a webáruházakat (B2C) az aukciós portálokkal (C2C) szemben;
- vásárlás előtt információt gyűjt az áruról (nagyobb értékű termékek esetében többször is; átlagosan 3-5 alkalommal);
- legnépszerűbb online termékcsoportjai:
o könyv, utalvány;
o melegétel;
o biztosítási szolgáltatás;
o üres adathordozó;
o üdüléssel, utazással kapcsolatos szolgáltatás;
o belépőjegy;
o hardver;
o CD, DVD;
o ruhanemű;
o szórakoztatóelektronikai cikk;
o mobiltelefon, tartozék;
o fotókidolgozás;
o repülőjegy. - Ezek közül a legtöbbet költi:
o üdüléssel, utazással kapcsolatos szolgáltatásra;
o hardverre;
o biztosítási szolgáltatásra;
o repülőjegyre;
o könyvre, utalványra;
o szórakoztatóelektronikai cikkre;
o internet-szolgáltatásra, kábeltévére;
o ruhaneműre;
o autóalkatrészre, motoralkatrészre;
o üres adathordozóra;
o háztartási eszközre;
o melegételre;
o belépőjegyre.
Forrás: QSoft Vietnam
Azért szeret a neten vásárolni, mert
- megtakaríthat,
- kényelmes és egyszerű ez a vásárlási mód,
- bármikor rendelhet napszaktól függetlenül,
- könnyen, gyorsan megtalálja a számára legmegfelelőbb ár–értékarányt.
Forrás: Exabit
- a rendelt termékeket utánvéttel veszi át;
- ilyenformán kézpénzzel fizet;
- viszont kicsi a márkahűsége;
- Bizalmi indexe akkor jó egy webáruház iránt, ha vannak:
o korrekt leírások, termékismertetők;
o árkedvezmény;
o ingyenes kiszállítás (adott értékhatár felett);
o jó minőségű és megfelelő méretű képek;
o rendszeres és változó akciók;
o személyes átvételre lehetőség;
o szabályzatok (pl.: üzlet-, adatvédelmi-), policy-k, garanciák, tájékoztatók,
biztonsági előírások,
o könnyű és egyértelmű a navigáció,
o áttekinthető, átlátható a webáruház struktúrája,
o nem komplikált a fizetés,
o ismert az adott márka (az eKereskedő vagy a termék),
o rendelkezik előzetes információval az adott márkát illetően ismerősöktől
vagy az internetről (az eKereskedőről vagy a termékről);
illetve,
o kaphat értesítést az akciókról;
o lehet véleményezni, értékelni a termékeket;
o kaphat értesítést az újdonságokról;
o van az áruháznak hírlevele
(Források:
Rankings: Rangsorok
Gemius: E-commerce in the countries of Central and Eastern Europe - Hungary
SanomaBudapest – Gerentsér Imre: Hazai e-Kereskedelmi piac - a helyzet
NRC: Mire jó a világháló?
NRC: Vásárlás az interneten 2007 - A virtuális bevásárlókocsik is megtelnek
NRC: E-commerce Trend Riport 2008
Kutatócentrum: E-Shopping Report 2008
Nielsen Magyarország: Rohamosan terjed az online vásárlás. Könyv, számítógép és ruházati cikk a magyar toplista élén
GKIeNET: Jelentés az internet-gazdaságról - Fókuszban: az online áruházak
Cetelem Bank: "Körkép 2008" - Az e-kereskedelem Európában (IV Europai barometer.pdf)
[origo] - Őri Katalin: Internetes forgalmazás: jelen és jövő)
Végezetül egy érdekes információ a magyar eVásárlók költési kedvéről: egy Kirakat és Szonda Ipsos felmérés szerint 2007. karácsonyán a magyar eVásárlók közel fele minimum 50eFt-ot költött ajándékokra és átlagosan nyolc főnek vásárolt, szemben a hagyományos kereskedelmet előnyben részesítőkkel, ahol a vásárlók közel 2/3-a tíz és harminc ezer forint között költött és hat személyt ajándékozott meg.
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
Az online értékesítés a fentiekből is jól láthatóan más, mint a hagyományos, offline kereskedelem. Mások a preferenciák, mások az attitűdök, a vásárlói szokások, ebből adódóan másként kell elérni és megtartani az eVásárlókat. Itt a sikerhez és az egyre nagyobb bevételhez vezető úton nem a „tömeg” a kulcsszó (pl.: tömegkereskedelem, tömegeknek hirdetni, tömegtermék), hanem a „személyre szabott kínálat” és az „optimalizáció”. Ez utóbbi pedig az eKereskedelem szinte minden lépésre, elemére értendő, hiszen itt a folyamatok (szemben az offline kereskedelemmel) jól mérhetők, szinte „real time”-ban azonnal nyomon követhetők.
Az eKereskedelmet azonban nagy hiba lenne csak önmagában értelmezni: nem különálló, elszigetelt értékesítési csatorna (bár ma még sokan így gondolnak rá), hanem a hagyományos, offline kereskedelem szerves része, azzal szinergiában működik a leghatékonyabban. Ezt támasztja alá a VISA Europe már fent említett tanulmánya is, mely nagyon jól mutat rá arra, hogy az eladáshelyi értékesítést támogató internet alapú technológia egyre nagyobb teret nyer a „Jövő Üzletében”, így növelve a vásárlási élményt, ugyanakkor a kereskedők számára biztosítva a minél testre szabottabb és differenciáltabb ajánlatok lehetőségét.
Azonban ahhoz, hogy egy internetezőből eVásárló legyen, előbb el kell érni őt, ajánlatot kell tenni számára, mégpedig személyre szabott ajánlatot, majd pedig rávenni, hogy meglátogassa webáruházunkat és ott vásároljon. Többek között ebben a folyamatban lehet segítségünkre az online marketing, melynek leggyakrabban alkalmazott eszközei:
- Website-ok (vállalati-, márka-, promóciós-, hűségnövelő-, szegmentált portálok és site-ok, webáruház, …)
- eMail, hírlevél, levelezőlista
- Fórumok
- Online hirdetések (pl.: banner, splash screen, pop up, …)
- Keresőmarketing (Seach Engine Marketing)
- Link kampány
- Partner programok (affiliate marketing)
- Vírusmarketing
- RSS
- Instant Messenger-ek
- Gerillamarketing
- Blog
- Wiki
Magyarországon már a cégek döntő többsége rendelkezik valamilyen típusú, saját weboldallal (az persze külön kérdés, hogy ezek a weboldalak jól vagy rosszul vannak elkészítve, és funkciójukat mennyire töltik be megfelelően). Az eMail-ek, hírlevelek szinte már minden vállalkozásnál kötelező jelleggel működnek. Mint ahogyan a fórumok, vagy vélemény bejegyzések. A hirdetések között a különféle méretű bannerek, a főoldal előtti reklámok (splash screen vagy splash page), illetve a (néha elég idegesítő és nagyon változatos) pop up reklámok hódítanak. Ezeket a hirdetési formákat elsősorban a tőkeerősebb vállalkozások használják előszeretettel. A kisebb, kevésbé nagy marketing büdzsével rendelkező vállalkozások esetében a keresőmarketing (SEM), illetve a keresőoptimalizálás (SEO) ami szinte mindent visz, költséghatékonysága és jó tervezhetősége miatt. (bár ezt a reklámozási formát is egyre több nagy cég használja már). A többi eszközt a cégek költségvetésük, technikai lehetőségeik, működési szegmensük, valamint szervezeti hierarchiájuk és szakember-ellátottságuk függvényében elég változatosan használják.
„A reklámköltésen belül ismét az internet érte el a legnagyobb arányú - 44.43%-os - növekedést. Az online hirdetés részesedése így 7.5% a teljes reklámtortán belül. Az online hirdetésre fordított 14.01 milliárd Ft magában foglalja a display, listing, kereső és email reklámra fordított összegeket.” (Rabbit)
Forrás: Rabbit (Ihász Ingrid) - Online reklámpiac még 1x
„Az online reklámköltésen belül a legdinamikusabb bűvülés a keresőhirdetés szegmensében történt, amely a 2006-os 400 millió Ft-ról 2007-ben 1-1,2 milliárd Ft-ra nőtt, s idén várhatóan megduplázódik. A keresőhirdetés aránya tehát 2007-ben 8.6%-ra tehető. Ez egyelőre messze elmarad a nagy-britanniai (61%) és USA-beli (42-43%) adatoktól.” (Rabbit)
Forrás: Rabbit (Ihász Ingrid) - Online reklámpiac még 1x
A Kirowski prognózisa (melyet Kis Gergely: Az értékek mértéke - A magyarországi e-kereskedelem számokban (E-Business Symposium - 2008.04.08) című előadásából idézek) alapján jól látható a keresőmarketing üzletág jelentős bővülése az elkövetkező években.
Mint látható, marketing nélkül az online kereskedelem SEM működik!
Forrás: FreshTraffic
Folytatás: Magyar könyves eKereskedelem
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.