Versenytárselemzés az interneten 2. - eCommerce: mennyi az az annyi?
2008. október 07. írta: vecseilaszlo

Versenytárselemzés az interneten 2. - eCommerce: mennyi az az annyi?

VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN

Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése

 

Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)

Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/2. rész)

 

XII/1. rész: Előszó

XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
                     Egy csipetnyi eKereskedelem

XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …

XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja.
                     New Economy – Marketing nélkül SEM működik

XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
                     Alexandra – Bookline - Libri

XII/6. rész: Az online könyvvásárlók

XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Márkaismertség – kinek nagyobb
                            Iparági felmérések
                            Cégismertető
                            Termékportfólió

XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                    Unique Visitors – isten hozta?
                             Alexa (alexa.com)
                             Google Trends
                             Webanalitika

XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)           
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
                    Sajtószoba
                    Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések

XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
                    Betöltés, méret
                    Megjelenés
                    Belső keresők
                    Hiba: 404 oldal
                    Navigáció, oldalstruktúra

XII/12. rész: Összefoglalás

 

 

Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?

Hosszú út vezetett a hidegháború életre hívta ARPANET (1957/58 – 1990), majd az első eMail elküldése (1971), aztán az első valódi online kapcsolat létrejöttén át (1973), az első domain bejegyzésén keresztül (1985, symbolic.com), a világ első, előfizethető, betárcsázós (dial-up) internet-szolgáltatásának bejelentéséig (1990), vagyis az online korszak kezdetéig. Az azóta eltelt közel 20 esztendő alatt túl vagyunk a web1.0 időszakán, (összefoglaló elnevezés, mely alatt az információk internetre történő kihelyezését, az online megjelenést, vagyis egyirányú (passzív) kommunikációs kapcsolatot értünk) a dotkomlufi kidurranásán  a „new economy” talpra állásán és újabb, életképesebb, a valós folyamatokat és üzleti igényeket jobban figyelembe vevő piaci modellek létrejöttén. Ma már a web2.0 korszakát éljük (szintén metodikai megközelítés, mely már a közös tartalom létrehozását, a közösségépítést, az interaktivitást, vagyis a két- és többirányú kommunikációt jelenti), sőt itt is van a nyakunkon a web3.0, a szemantikus web (az internet lényegét célirányos, releváns információ-feldolgozásban (címkék, metaadatok, …stb), illetve személyre szabott adat, információ szolgáltatásban („értelmes keresés”) megközelítő irányzat), illetve ezzel párhuzamosan az internet jövőjét (pl.: „Cloud computing” – számítási felhő), és megújítását feszegető elképzelések (pl.: „internet2.0”), melyek között nyomatékosan számolni kell az eKereskedelemmel.

Már csak azért is, mivel az internet-felhasználók számának, illetve a penetráció növekedésének köszönhetően az eCommerce meghatározó gazdasági tényezővé nőtte ki magát: 2008-ban várhatóan 500 milliárd dollár körüli forgalmat realizál majd ez a szektor, mely előreláthatóan kb. 3 év múlva duplázódhat. Sőt!





 

 

 

 

 

 

A Visa Europe megbízásából 2008. február és márciusában végzett felmérésen alapuló tanulmány (The Store of the Future 2012-15 report findings) nem kevesebbet állít, minthogy 2012 – 2015 között a kiskereskedelmi forgalom kb. 20%-át már az online eladások teszik majd ki.

Egy csipetnyi eKereskedelem
Természetesen az interneten keresztül nem lehet bármilyen terméket sikeresen forgalmazni (legalábbis egyelőre még nem), bizonyos tulajdonságokkal kell hogy rendelkezzen: könnyen bemutatható, jól paraméterezhető, elfogadható vásárlási kockázatot jelent, egyszerűen megoldható a raktározása, szállítása, és ami a legfontosabb, legyen rá piaci kereslet. Ezek alapján, globálisan a legkedveltebb eCommerce termékek:

  • könyvek;
  • ruhák – cipők;
  • videók – DVD-k – számítógépes játékok;
  • repülőjegy – helyfoglalás;
  • szórakoztató elektronika;
  • zene;
  • kozmetikai termékek és táplálkozási kiegészítők;
  • számítógépek (hardver);
  • utazás – szállásfoglalás;
  • rendezvényekre jegyvásárlás;
  • számítógép szoftverek;
  • valamint élelmiszerek


A sikerhez persze nem elég a fenti termékek közül forgalmazni valamelyiket, az eKereskedőnek figyelemmel kell lennie néhány fontos tényezőre.

A kereskedelmi-értékesítési tényezők között az egyik legfontosabb a felhasználóbarát felület, hogy a vásárlók könnyen és gyorsan találhassák meg a keresett termékeket. De ide tartozik az áruház menürendszerének és navigációjának egyszerű kialakítása is. A könnyű ár-összehasonlíthatóság miatt ügyelni kell a termékek árszintjére (ne haladja meg a konkurencia, illetve az offline kereskedelem árait), valamint a folyamatosan gerjesztett vásárlási motivációkra (akciók, hozzáadott érték, kiegészítő szolgáltatások, cross sale, up sale, …). Az internet jellegéből adódóan biztosítani kell az egyéni vásárlási élményt, melyet személyre szabott felületek, ajánlatok, szolgáltatások biztosításával lehet elérni. A vásárlási élmény fokozása okán célszerű olyan egyszerű felületeket kialakítani a vásárlók számára, ahol megoszthatják a vásárolt termékkel, a vásárlási folyamattal kapcsolatos tapasztalataikat, benyomásaikat. Továbbá ügyelni kell az áruház kialakításánál arra, hogy az alkalmazni kívánt design elemek ne öncélúak, hanem a vásárlást elősegítő, azt támogató alapot biztosítsanak.


Az üzleti tényezők között első helyen az eKereskedő és a vásárló közötti bizalom kialakítását kell megemlíteni. Vagyis meg kell teremteni a feltételeit a rendszeres és folyamatos működésnek, a korrekt és hibamentes fizetési megoldásoknak, továbbá a bármikor elérhető ügyfélszolgálatnak (pl.: eMail, instant messenger-ek, telefon, SMS,…). De ide tartozik még a legrövidebb kiszállítási idő biztosítása (pl.: lehetőleg nem „just in time” rendszer), vagy a megvásárolt termékek jó minősége is. Lényeges még a webáruház folyamatosan aktualizált információkkal történő frissítése, a landing page-ek (érkezési oldalak) minél gyorsabb betöltése, valamint a technikai újdonságok megfelelő és innovatív használata.

Folytatás: Magyarország: tegnap, ma, …

 

Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.

Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr30697522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása