VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/1. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja.
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Előszó
Mottó: "Attól a versenytárstól kell félned leginkább, amelyik nem foglalkozik veled, csak egyre jobban csinálja a dolgát!" (Henry Ford)
Szakdolgozatom mottójának nem véletlenül választottam Henry Ford szállóigéjét:a Ford Company az 1920-as évek Amerikájában, a „Big Business” idején (az Első Világháború és a Gazdasági Világválság közti időszak: 1919 – 1929) olyan új (tudományos jellegű) vívmányok bevezetését hajtotta végre (futószalagos gyártósor, modern tömeggyártás, vállalatvezetési elvek), melyek az egyre jobban motorizálódó világban számottevő fejlődést jelentettek a korábbi gyakorlattal szemben, ugyanakkor jelentős változásokat generáltak nemcsak az (autó)iparban, de a társadalom egészében is.
Ma is hasonló nagyságrendű változásoknak vagyunk tanúi az állandóan formálódó, kibontakozó internet és online lehetőségek jóvoltából. A nagyléptékű technikai fejlődés, a magas olajárak, valamint a lassuló világkereskedelmi növekedés okán, egyre nagyobb figyelem irányul a dinamikusan fejlődő online kereskedelmi lehetőségek felé. Újabb és újabb kísérletek, modellek tűnnek fel, melyek egyre hatékonyabban használják ki a „behálózott világ” adta lehetőségeket. Ezek a lehetőségek, pedig a technika és a technológia segítségével, egyre jobban áthatják és átalakítják életünket, hasonlóan, mint száz évvel ezelőtt. Gondoljunk csak az amerikai elnökválasztási kampányra, ahol szinte döntő szerepet játszott/játszik már az internet. De tekinthetünk kelet felé is: a hat napos kaukázusi konfliktusra Grúzia és Oroszország között, és az azt végigkísérő cyberháborúra. Ugyanakkor az internet világában kezd már formálódni egy teljesen új terület: a virtuális
gazdaság. Motorja az MMORPG (Massively Multiplayer Online Roleplaying Game) rövidítéssel meghatározott online szerepjátékok. Ezek a több száz, ezer, vagy akár millió játékost is megmozgató virtuális játékok kialakítják a maguk technikai alapú virtuális gazdaságát, ahol ma már jelentős piacot képvisel a virtuális ember- vagy karakterkereskedelem – munkahelyeket teremtve és komoly (egyáltalán nem virtuális) hasznot hajtva a befektetőknek. De nem kell ilyen messzire nézni, elég ha mindennapi médiafogyasztási szokásainkat figyeljük meg: Magyarországon ma már a televízió után a legfontosabb tájékozódási csatorna az internet, megelőzve a rádiót és a nyomtatott sajtót egyaránt - pedig magyarországi penetrációja 2007. év végén csupán 41-43% körül mozgott. Ugyan a fentiek csak kiragadott példák, de talán sokszínűségük, változatosságuk jól illusztrálja azt a folyamatot, melynek jelenleg is részesei vagyunk.
Természetesen az internet generálta változások a hagyományos, offline kereskedelmet sem hagyták érintetlenül: beindulni látszik idehaza az eKereskedelem, mégpedig évről-évre egyre dinamikusabb tempóban. Ma már egyáltalán nem ritka a magyar eKereskedelmi B2C szektorban egy-egy webáruház esetében az egy milliárd forint feletti éves forgalom, arról nem is szólva, hogy a két piacvezető aukciós portál (C2C) 2007. évi átmenő forgalma 10MrdFt körül mozgott. Azonban az egyre szaporodó web-shopok, online áruházak, virtuális piacterek és kereskedelmi portálok dömpingjében a nyereséges és hatékony működéshez mára elengedhetetlenné váltak bizonyos online értékesítési és reklám technikák ismeretei, azok napi szintű használata.
„A vásárlói folyamatokat vizsgálva az angliai fogyasztók példája azt mutatja, hogy a keresőmarketingnek kulcsfontosságú szerepe lesz az internetes áruházak sikerességében, mivel a vásárlók kétharmada keresőkön keresztül jut el egy-egy cég honlapjára.” (E-Shopping Report 2008)
Vagyis a jó koncepció, a megfelelő technikai háttér mellett elsősorban felkészült, szakmájukat jól ismerő és széleskörű gyakorlati tudással rendelkező eKereskedelmi és online marketing szakemberekre lesz szükség a jövőben.
Folytatás: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.