Versenytárselemzés az interneten 1. - Az Alexandra, a Bookline és a Libri  piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
2008. október 06. írta: vecseilaszlo

Versenytárselemzés az interneten 1. - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése

VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN

Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése

 

Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)

Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája

(XII/1. rész)

 

XII/1. rész: Előszó

XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
                     Egy csipetnyi eKereskedelem

XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …

XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja.
                     New Economy – Marketing nélkül SEM működik

XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
                     Alexandra – Bookline - Libri

XII/6. rész: Az online könyvvásárlók

XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Márkaismertség – kinek nagyobb
                            Iparági felmérések
                            Cégismertető
                            Termékportfólió

XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                    Unique Visitors – isten hozta?
                             Alexa (alexa.com)
                             Google Trends
                             Webanalitika

XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)           
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
                    Sajtószoba
                    Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések

XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
                    Betöltés, méret
                    Megjelenés
                    Belső keresők
                    Hiba: 404 oldal
                    Navigáció, oldalstruktúra

XII/12. rész: Összefoglalás




Előszó

Mottó: "Attól a versenytárstól kell félned leginkább, amelyik nem foglalkozik veled, csak egyre jobban csinálja a dolgát!" (Henry Ford)


Szakdolgozatom mottójának nem véletlenül választottam Henry Ford szállóigéjét:a Ford Company az 1920-as évek Amerikájában, a „Big Business” idején (az Első Világháború és a Gazdasági Világválság közti időszak: 1919 – 1929) olyan új (tudományos jellegű) vívmányok bevezetését hajtotta végre (futószalagos gyártósor, modern tömeggyártás, vállalatvezetési elvek), melyek az egyre jobban motorizálódó világban számottevő fejlődést jelentettek a korábbi gyakorlattal szemben, ugyanakkor jelentős változásokat generáltak nemcsak az (autó)iparban, de a társadalom egészében is.

Ma is hasonló nagyságrendű változásoknak vagyunk tanúi az állandóan formálódó, kibontakozó internet és online lehetőségek jóvoltából. A nagyléptékű technikai fejlődés, a magas olajárak, valamint a lassuló világkereskedelmi növekedés okán, egyre nagyobb figyelem irányul a dinamikusan fejlődő online kereskedelmi lehetőségek felé. Újabb és újabb kísérletek, modellek tűnnek fel, melyek egyre hatékonyabban használják ki a „behálózott világ” adta lehetőségeket. Ezek a lehetőségek, pedig a technika és a technológia segítségével, egyre jobban áthatják és átalakítják életünket, hasonlóan, mint száz évvel ezelőtt. Gondoljunk csak az amerikai elnökválasztási kampányra, ahol szinte döntő szerepet játszott/játszik már az internet. De tekinthetünk kelet felé is: a hat napos kaukázusi konfliktusra Grúzia és Oroszország között, és az azt végigkísérő cyberháborúra. Ugyanakkor az internet világában kezd már formálódni egy teljesen új terület: a virtuális
gazdaság
. Motorja az MMORPG (Massively Multiplayer Online Roleplaying Game) rövidítéssel meghatározott online szerepjátékok. Ezek a több száz, ezer, vagy akár millió játékost is megmozgató virtuális játékok  kialakítják a maguk technikai alapú virtuális gazdaságát, ahol ma már jelentős piacot képvisel a virtuális ember- vagy karakterkereskedelemmunkahelyeket teremtve és komoly (egyáltalán nem virtuális) hasznot hajtva a befektetőknek. De nem kell ilyen messzire nézni, elég ha mindennapi médiafogyasztási szokásainkat figyeljük meg: Magyarországon ma már a televízió után a legfontosabb tájékozódási csatorna az internet, megelőzve a rádiót és a nyomtatott sajtót egyaránt - pedig magyarországi penetrációja 2007. év végén csupán 41-43% körül mozgott. Ugyan a fentiek csak kiragadott példák, de talán sokszínűségük, változatosságuk jól illusztrálja azt a folyamatot, melynek jelenleg is részesei vagyunk.

Természetesen az internet generálta változások a hagyományos, offline kereskedelmet sem hagyták érintetlenül: beindulni látszik idehaza az eKereskedelem, mégpedig évről-évre egyre dinamikusabb tempóban. Ma már egyáltalán nem ritka a magyar eKereskedelmi B2C szektorban egy-egy webáruház esetében az egy milliárd forint feletti éves forgalom, arról nem is szólva, hogy a két piacvezető aukciós portál (C2C) 2007. évi átmenő forgalma 10MrdFt körül mozgott. Azonban az egyre szaporodó web-shopok, online áruházak, virtuális piacterek és kereskedelmi portálok dömpingjében a nyereséges és hatékony működéshez mára elengedhetetlenné váltak bizonyos online értékesítési és reklám technikák ismeretei, azok napi szintű használata.

„A vásárlói folyamatokat vizsgálva az angliai fogyasztók példája azt mutatja, hogy a keresőmarketingnek kulcsfontosságú szerepe lesz az internetes áruházak sikerességében, mivel a vásárlók kétharmada keresőkön keresztül jut el egy-egy cég honlapjára.” (E-Shopping Report 2008)

Vagyis a jó koncepció, a megfelelő technikai háttér mellett elsősorban felkészült, szakmájukat jól ismerő és széleskörű gyakorlati tudással rendelkező eKereskedelmi és online marketing szakemberekre lesz szükség a jövőben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folytatás: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?

 

Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.

Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr66697447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huzsy 2008.10.06. 17:58:53

Nagyon tetszik a téma, magam is hasonlóban utazok. Szívesen elolvasnám a teljes dolgozatot.
Felvehetnénk a kapcsolatot? (e-mail: hurton.zsuzsanna@gmail.com)

Susybaby · http://szerelemblog.blog.hu 2008.10.16. 19:55:08

Lehet hogy hülyén hangzik, de szerintem a magamfajta shopping-gyűlölő, vagy éppen lusta, esetleg időhiányos emberek hada az oka az e-keresekedelem előtörésének, mert egyszerűbb otthonról, géppel bevásárolni.

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2008.10.17. 16:09:37

A tervem, hogy az egész dolgozatot felteszem a netre, irodalomjegyzékkel együtt, sőt, egy kis bónusz kommentárral is. Ha privát levelet akarsz írni (pl. ne lássák a mélcímedet) a (publikus) mélcímemet megtalálod az Archivum és a Feed-ek között az infó rovatban.

vecseilaszlo · http://vecseilaszlo.blog.hu/ 2008.10.17. 16:12:49

Igen, ez neked már "lejött", de sajnos nagyon sok embernek még messze nem. Arról már nem is beszélve, hogy ha neten rendelsz, akkor az esetek többségében (futárdíjjal együtt is), olcsóbb a szolgáltatás/termék, mint offline.
Egyébként annyira vacakul állunk eKereskedelem terén a szomszédokhoz képest, hogy simán mennek el mellettünk. A bónusz kommentben (a XII. rész után) szólók erről is néhány szót + az Internet Hungaryról is begyűjtöttem néhány hasznos infót, amit megosztok hamarosan mindenkivel.
süti beállítások módosítása