VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi webáruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/12. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Összefoglalás
Az előzőekben bemutattam az online marketing és az eKereskedelem kapcsolatának lényegi elemeit, illetve ennek függvényében a három webáruház különböző teljesítményeit, és megoldásait.
Láthattuk, hogy a Bookline nagyon erős az eKönyvkereskedelemben: ismertebb márka versenytársainál, ugyanakkor nem különösen aktív a sajtó tekintetében, de nagyon tudatosan épít adatbázist és éri el vásárlóit. Változatosan alkalmazza a vásárlásösztönző elemeket, és akcióinak jelentős online kampányokat biztosít. (AdWords, Iwiw, Freemail, …) Működése stabil, kiszállításai gyorsak, kínálata és termékportfóliója igen széleskörű. Nagyon tudatosan és határozottan próbál meg értékesíteni, mellyel jelentős sikereket ér el, ám emiatt sok dologra nem fordít kellő figyelmet. Foglalkozik keresőoptimalizálással, ám lehetne jobban és hatékonyabban is csinálni. Weboldalának kialakítása túlzsúfolt, a design mára már kissé megkopott, a belső kereső hagy kívánni valót maga után, a navigációt segítő elemek közepes színvonalúak, illetve az alkalmazott design elemek inkább a tömeg szintű értékesítést erőltetik, mintsem a vásárlói élmény szolgálatában állnának.
Az Alexandra – jelentős offline súlyánál fogva – szintén meghatározója az eKönyvkereskedelemnek. Brand-je erős, de a Bookline-t nem tudja befogni. Az online marketinggel foglalkozik ugyan, de látszik, hogy nem megfelelő szinten: a site optimalizálása nem megfelelő, a keresőkben nem teljesít olyan jól, mint a két vetélytársa, de PPC (AdWords) hirdetései révén jelen van a Google első oldalain. Annak ellenére, hogy jelentős kedvezményeket biztosít eVásárlói számára, mégis a Librivel küzd, aki pedig jóval kisebb kedvezményeket kínál. A site kialakítása ergonómiai szempontból nem megfelelő: zsúfolt, túlszínezett, rengeteg információ kerül ki (feleslegesen) az oldalra, függőlegesen túl hosszú, a linkek kialakítása nem optimális. Mindebből az következik, hogy tevékenysége nem hatékony. Kicsit koncepciótlannak tűnik működése, ill. ha van is benne koncepció, az tipikusan offline gondolkodásmódot tükröz. Márpedig ez nem működik az interneten.
A Libri online működését tekintve holtversenyben áll az Alexandrával. A külön eKereskedelmi részleg kialakítása meghozta az eredményeket: a cég eKereskedelmi díjat kapott, hatékonyabbá vált az áruház működése, ill. közel annyi látogatót vonz, mint a jóval nagyobb kedvezményekkel operáló pécsi cég. Ergonómiai kialakítását tekintve a leginnovatívabb a három site közül, keresőmarketing tevékenysége pedig egyértelműen a legjobb. Azonban hiába az optimalizált oldal, a szép, beszédes linkek, az affiliate program, ha a főoldal betöltése (annak ellenére hogy az övéké a legrövidebb) hosszú ideig tart. A kereső nem működik teljesen megfelelően és a kiszállítási határidők is elmaradnak két versenytársáétól.
Közeledik 2008 karácsonya: újból nagy küzdelmeknek nézünk elébe, melyek tétje a vásárlók kegyeinek elnyerése, az (egyedi) igények minél megfelelőbb kiszolgálása. Talán ezt a szezont még végig lehet csinálni a jelenlegi formában, de jövőre biztosan más szemléletre lesz szükség, igazi online marketing és eKereskedelmi szemléletre.
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.