Versenytárselemzés az interneten 7 - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
2008. október 14. írta: vecseilaszlo

Versenytárselemzés az interneten 7 - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése

VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN

Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése


Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)


Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/7. rész)

 

XII/1. rész: Előszó

XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
                     Egy csipetnyi eKereskedelem

XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …

XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
                     New Economy – Marketing nélkül SEM működik

XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
                     Alexandra – Bookline - Libri

XII/6. rész: Az online könyvvásárlók

XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Márkaismertség – kinek nagyobb
                            Iparági felmérések
                            Cégismertető
                            Termékportfólió

XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                    Unique Visitors – isten hozta?
                             Alexa (alexa.com)
                             Google Trends
                             Webanalitika

XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)           
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
                    Sajtószoba
                    Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések

XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
                    Betöltés, méret
                    Megjelenés
                    Belső keresők
                    Hiba: 404 oldal
                    Navigáció, oldalstruktúra

XII/12. rész: Összefoglalás



Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan

a) Márkaismertség – kinek nagyobb

Az alábbiakban megpróbálom összegezni, hogy a három online cég közül melyiknek van nagyobb márkaismertsége az internetes vásárlók körében, illetve jellemezni, hogy ezt milyen források segítségével éri el.

a/1) Iparági felmérések

Korábban már említettem a Gemius által 2007. augusztusában végzett felmérést, melynek eredménye, hogy a magyar internethasználók körében nagyon kicsi a márkatudatosság. Ez egyrészt az internet jellegéből is fakad (könnyű az árösszehasonlítás), másrészt idehaza kb. 1.900 – 2.000 eBolt működik (vagyis viszonylag széles a paletta), illetve az online vásárlás még csak a lakosság kb. 12%-ára jellemző. A Gemius vizsgálata alapján a legismertebb webáruház Magyarországon a Bookline (8%), ezt követi a Fotexnet (6%), majd pedig az Alexandra (5%). A számokból jól látszik a „long tail” modell, vagyis az internet kínálatbősége.
 
a/2) Cégismertető
Az Alexandra oldalain sokrétű cégismertetőt találunk, mely röviden bemutatja a kiadót, az üzleteket, a nagykereskedést, az antikváriumot, az érdekeltségi körbe tartozó kiadókat, továbbá tájékoztat különféle kulturális programokról (Alexandra Pódium, Alexandra Irodalmi Kávéház, Bemutatók, programok), de találhatunk itt interjúkat, híreket és még a Pódium videó-felvételeibe is belenézhetünk. Vagyis egy teljes körű áttekintést kapunk a cégről. Az információk elhelyezését tekintve a bal oldali menüsor végén találjuk őket, szöveges formátumban, egyáltalán nem zavarva a fő funkciót, az értékesítést. Ugyan az Alexandra oldalán nem szerepel, de az egyik leglátogatottabb magyar site, az [origo] vásárlás rovatában is a cég termékei szerepelnek.

A Bookline esetében – talán az erős médiajelenlétnek köszönhetően – a befektetői információkon kívül nincs egyszerű, könnyen áttekinthető ismertető a cégről. Ilyet csak a bookline.sk, ill. a bookline.ro oldalakon találni. Továbbá nincs külön menüpontba szedve az üzleteik elérhetősége, ezt csak a site tetején lévő „súgó” ill. a legalján található „fizetési feltételek” menüpontokban lehet elérni. (de nekik nem is ez a fő profiljuk)

A Librinél több helyen is találni céges információkat. Egyrészt a bal oldali menüsor vége felé megtalálhatók a cég díjai egy ízlésesen kivitelezett képes hirdetésre kattintva (képpel, ill. szöveges ismertetővel), illetve a site legalján „a Libri” menüpontban egy könnyen áttekinthető ismertetőt olvashatunk a cégről (ez részben átfedi a díjak menüpont tartalmát). Az üzleteket egy, a főmenüből és bármely almenüből azonnal elérhető külön menüpontban (Üzleteink) részletezték jól strukturált formában.

a/3) Termékportfólió

Ebben a kategóriában a Bookline maga mögé utasítja a másik két céget, hiszen ők jóval többféle terméktípust forgalmaznak: új kiadású és antikvár könyv, hangoskönyv, zene, film, játékok, ajándéktárgyak, többféle típusú szórakoztatóelektronikai eszköz, drogéria jellegű termékek.
Ezzel szemben az Alexandra az új kiadású könyveken kívül, hangoskönyveket, zenét, filmeket, és a HunBook.hu oldalain antikvár könyveket forgalmaz.
A Libri az új kiadású könyveken, a hangoskönyveken, valamint a diafilmeken kívül nem forgalmaz mást.

Megállapíthatjuk tehát, hogy a Bookline és az Alexandra márkaismertsége nem véletlen. A Bookline nagyon erős online háttérrel rendelkezik (a hazai internetezőknek nem is kíván bemutatkozni), termék portfóliója a magyar viszonyokhoz képest nagyon széles, amit folyamatos akciókkal és kedvezményekkel még jelentősen erősít is.
Az Alexandra országos üzlethálózata révén nagyon ismert, ezt erősíti még az [origo]-s kapcsolat, továbbá a jelentős online kedvezmények, valamint sokszínű és rendszeres kulturális programjaik, médiaszereplésük.
A Libri esetében klasszikus termékkínálatról van szó, amiben maximum csak a diafilmek jelenthetnek pluszt, de ez is csak egy szűk körnek. Ugyan nagyon jól bemutatja magát a site-on, de ezzel nem jut el nagyobb közönséghez. Feltehetően a budapestiek körében ismert elsősorban a cég neve, kevés vidéki üzlete miatt nem valószínű a jelentősebb országos ismertség. Mind a hagyományos, mind pedig az online médiában sokkal kevesebbet találkozni a Librivel kapcsolatos hírekkel, információkkal mint a Bookline, vagy az Alexandra esetében.

Folytatás: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Unique Visitors – isten hozta?
                            Alexa (alexa.com)
                            Google Trends
                            Webanalitika 

 

Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.

Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr98709732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása