VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/7. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
a) Márkaismertség – kinek nagyobb
Az alábbiakban megpróbálom összegezni, hogy a három online cég közül melyiknek van nagyobb márkaismertsége az internetes vásárlók körében, illetve jellemezni, hogy ezt milyen források segítségével éri el.
a/1) Iparági felmérések
Korábban már említettem a Gemius által 2007. augusztusában végzett felmérést, melynek eredménye, hogy a magyar internethasználók körében nagyon kicsi a márkatudatosság. Ez egyrészt az internet jellegéből is fakad (könnyű az árösszehasonlítás), másrészt idehaza kb. 1.900 – 2.000 eBolt működik (vagyis viszonylag széles a paletta), illetve az online vásárlás még csak a lakosság kb. 12%-ára jellemző. A Gemius vizsgálata alapján a legismertebb webáruház Magyarországon a Bookline (8%), ezt követi a Fotexnet (6%), majd pedig az Alexandra (5%). A számokból jól látszik a „long tail” modell, vagyis az internet kínálatbősége.
a/2) Cégismertető
Az Alexandra oldalain sokrétű cégismertetőt találunk, mely röviden bemutatja a kiadót, az üzleteket, a nagykereskedést, az antikváriumot, az érdekeltségi körbe tartozó kiadókat, továbbá tájékoztat különféle kulturális programokról (Alexandra Pódium, Alexandra Irodalmi Kávéház, Bemutatók, programok), de találhatunk itt interjúkat, híreket és még a Pódium videó-felvételeibe is belenézhetünk. Vagyis egy teljes körű áttekintést kapunk a cégről. Az információk elhelyezését tekintve a bal oldali menüsor végén találjuk őket, szöveges formátumban, egyáltalán nem zavarva a fő funkciót, az értékesítést. Ugyan az Alexandra oldalán nem szerepel, de az egyik leglátogatottabb magyar site, az [origo] vásárlás rovatában is a cég termékei szerepelnek.
A Bookline esetében – talán az erős médiajelenlétnek köszönhetően – a befektetői információkon kívül nincs egyszerű, könnyen áttekinthető ismertető a cégről. Ilyet csak a bookline.sk, ill. a bookline.ro oldalakon találni. Továbbá nincs külön menüpontba szedve az üzleteik elérhetősége, ezt csak a site tetején lévő „súgó” ill. a legalján található „fizetési feltételek” menüpontokban lehet elérni. (de nekik nem is ez a fő profiljuk)
A Librinél több helyen is találni céges információkat. Egyrészt a bal oldali menüsor vége felé megtalálhatók a cég díjai egy ízlésesen kivitelezett képes hirdetésre kattintva (képpel, ill. szöveges ismertetővel), illetve a site legalján „a Libri” menüpontban egy könnyen áttekinthető ismertetőt olvashatunk a cégről (ez részben átfedi a díjak menüpont tartalmát). Az üzleteket egy, a főmenüből és bármely almenüből azonnal elérhető külön menüpontban (Üzleteink) részletezték jól strukturált formában.
a/3) Termékportfólió
Ebben a kategóriában a Bookline maga mögé utasítja a másik két céget, hiszen ők jóval többféle terméktípust forgalmaznak: új kiadású és antikvár könyv, hangoskönyv, zene, film, játékok, ajándéktárgyak, többféle típusú szórakoztatóelektronikai eszköz, drogéria jellegű termékek.
Ezzel szemben az Alexandra az új kiadású könyveken kívül, hangoskönyveket, zenét, filmeket, és a HunBook.hu oldalain antikvár könyveket forgalmaz.
A Libri az új kiadású könyveken, a hangoskönyveken, valamint a diafilmeken kívül nem forgalmaz mást.
Megállapíthatjuk tehát, hogy a Bookline és az Alexandra márkaismertsége nem véletlen. A Bookline nagyon erős online háttérrel rendelkezik (a hazai internetezőknek nem is kíván bemutatkozni), termék portfóliója a magyar viszonyokhoz képest nagyon széles, amit folyamatos akciókkal és kedvezményekkel még jelentősen erősít is.
Az Alexandra országos üzlethálózata révén nagyon ismert, ezt erősíti még az [origo]-s kapcsolat, továbbá a jelentős online kedvezmények, valamint sokszínű és rendszeres kulturális programjaik, médiaszereplésük.
A Libri esetében klasszikus termékkínálatról van szó, amiben maximum csak a diafilmek jelenthetnek pluszt, de ez is csak egy szűk körnek. Ugyan nagyon jól bemutatja magát a site-on, de ezzel nem jut el nagyobb közönséghez. Feltehetően a budapestiek körében ismert elsősorban a cég neve, kevés vidéki üzlete miatt nem valószínű a jelentősebb országos ismertség. Mind a hagyományos, mind pedig az online médiában sokkal kevesebbet találkozni a Librivel kapcsolatos hírekkel, információkkal mint a Bookline, vagy az Alexandra esetében.
Folytatás: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.