Versenytárselemzés az interneten 5. - Magyar könyves eKereskedelem
2008. október 10. írta: vecseilaszlo

Versenytárselemzés az interneten 5. - Magyar könyves eKereskedelem

VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN

Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése


Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)

Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/5. rész)

 

XII/1. rész: Előszó

XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
                     Egy csipetnyi eKereskedelem

XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …

XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
                     New Economy – Marketing nélkül SEM működik

XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
                     Alexandra – Bookline - Libri

XII/6. rész: Az online könyvvásárlók

XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                     Márkaismertség – kinek nagyobb
                            Iparági felmérések
                            Cégismertető
                            Termékportfólió

XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
                    Unique Visitors – isten hozta?
                             Alexa (alexa.com)
                             Google Trends
                             Webanalitika

XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
                    PageRank (PR)           
                    Keresőmarketing elemzés
                    Partner (Affiliate) Program

XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
                    Sajtószoba
                    Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések

XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
                    Betöltés, méret
                    Megjelenés
                    Belső keresők
                    Hiba: 404 oldal
                    Navigáció, oldalstruktúra

XII/12. rész: Összefoglalás

 



Magyar könyves eKereskedelem
A magyar online könyvkereskedelem nagyon sok szállal kötődik a hagyományos, offline könyvkereskedelemhez, ezért elengedhetetlen egy rövid kitekintés erre a piacra is.
A hazai hagyományos könyvkereskedelmet három nagy cég uralja, az Alexandra (Pécsi Direkt), a Líra Könyv Zrt. (korábbi nevén Líra és Lant), illetve a Libri. Ők összességében a teljes piaci forgalom kb. 50%-át bonyolítják le a maguk közel 200 budapesti és vidéki üzletével (saját és franchise bolthálózat).
 

 

 

 

 

 

 


Forrás: MKKE

A diagramból látható, hogy nominál értékben folyamatosan emelkedik a forgalom, ám mivel a növekedés mértéke infláció alatti, ezért volumenét tekintve szűkül. Ez jelentősen meghatározza a piaci szereplők követendő stratégiáját, ami egyrészt új, modern, nagyobb alapterületű és profitábilisabb üzletek nyitásában, ill. az ellátási lánc minél nagyobb része fölötti ellenőrzésben nyilvánul meg. (kis- és nagykereskedelem, tankönyv-kereskedelem, antikvár könyvek, könyvkiadás, (határ menti) külföldi piacok, online kereskedelem) Természetesen a piac jellegéből fakadóan ez nem mindig megy index.hu/kultur/pol/libalex1125/. A versenyből és a terjeszkedésből az internet sem maradhat ki, hiszen ez egy viszonylag új értékesítési csatorna, illetve jelenleg itt a legdinamikusabb a bővülés.
 

A hazai online könyvkereskedelem az ezredfordulót követően kezdett kialakulni. Mindegyik – ma meghatározó cég – pár év különbséggel nyitotta meg saját webáruházát (1999 – 2002). A hagyományos könyvkereskedelemre jellemző éles piaci verseny és erős koncentráció itt is jelen van, azonban még erőteljesebben, még látványosabban.


 

 

 

 

 

 

Forrás: GELLÉN Márton - NEMESLAKI András: Elemzés a hazai online könyvpiacról, valamint saját gyűjtés, a piaci szereplők becslése alapján
 
Ezt a piaci szegmenst négy cég uralja: Alexandra, Libri, Líra (Fókusz Online) és a magyar eKereskedelem egyik legnagyobb cége, a Bookline.



 

 

 

 

 

 

 

Forrás: GELLÉN Márton - NEMESLAKI András: Elemzés a hazai online könyvpiacról
 

Alexandra – Bookline - Libri

Alexandra
Az 1993 óta működő Pécsi Direkt Kft. a magyar könyvpiac megkerülhetetlen cége.



Forrás: PKK

Nemcsak a könyvek kis-, és nagykereskedelmében jelentős tényező, de jelen van a tankönyv-kereskedelemben, továbbá saját kiadót is üzemeltet (Alexandra Kiadó), valamint több kiadóban is érdekeltséggel bír (pl.: Európa, Noran, DFT-Hungária, Maecenas, Szukits, …). Budapesten és vidéken 80 boltot üzemeltet, melyek közt az 5 emeletes Nyugati téri Alexandra Könyvesház az ország legnagyobb könyváruháza.

Superbrands-, Fehér Rózsa,  valamint Hermész  díjas. Az online kereskedelemben 2000 óta vannak jelen. Ez idő alatt az eKereskedelem egyik meghatározó tényezőjévé nőtte ki magát . Az utóbbi egy-másfél évben komoly „kedvezményháború” zajlik közte és a Bookline közt, melynek okán online üzletáguk veszteségesen működik.


Bookline
Működését 2002-ben kezdte meg, előbb antikvár könyvek, majd pedig új könyvek kereskedelmével.

 

Piac- és árpolitikájának is köszönhetően mára a legnagyobb forgalmú hazai online áruházak egyike, mely nemcsak könyvek, hanem CD-k, DVD-k, műszaki cikkek, játékok, ajándéktárgyak és drogériai termékek értékesítésével is foglalkozik – mégis a forgalom 90%-a a könyvekből származik.

A 2005-ben alapított „Az év internetes kereskedője díj” tulajdonosa, ill. 2006 óta tőzsdei cég, valamint jelen van Szlovákiában és Romániában is - egyelőre még csak magyar nyelvű könyvkínálattal. Budapesten három hagyományos, offline boltot üzemeltet. Nagyarányú forgalomnövekedésének ellenére (szinte minden évben dupláz!), veszteségesen működik. Köszönhető ez a piaci versenynek, a folyamatos beruházásoknak (új üzletágak), a külföldi terjeszkedésnek, valamint a nagyarányú marketing-, raktározási-, logisztikai- és IT költségeknek. A Bookline a Közép-európai Média és Kiadó Zrt. érdekeltségi körébe tartozik, ahol olyan márkákat találunk még, mint az Index, a Velvet, a Totalcar, a Portfolio a Napi.hu, vagy a pozsonyi székhelyű Etarget, vagy az InfoRádió.

Libri
Az egyik legjelentősebb magyar könyv-kiskereskedelmi cég. Főleg Budapesten erős (29 üzlet), de vidéken is jelen van (15 üzlet), valamint Romániában, Kolozsvárott is rendelkezik könyvesbolttal. Az „Év könyvkereskedője” díjat 2001. óta hét alkalommal (!) nyerte el, valamint kilenc üzlete Hermész-díjas. Rendelkezik még "Best of Budapest - A Minőség Mércéje" díjjal a "Legjobb szakbolt" kategóriában, illetve Superbrands-díjjal. Az internetes kereskedelemben 2000 óta van jelen saját áruházzal, illetve 2004 óta a Libri érdekeltségébe tartozik a Könyvkereső.hu webáruház is. (mindkettő külön áruházként működik) Fejlesztéseinek eredményeképpen 2007-ben elnyerte az eFesztivál első helyezését az elektronikus kereskedelem kategóriában, illetve most 2008. őszén tervezik bevezetni az SAP vállalatirányítási rendszert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A piaci részvevők bemutatása után nézzük meg, hogy kik azok a magyar internezetők, akik online vásárolnak könyveket.

Folytatás: Az online könyvvásárlók 

 

Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.

Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.

 

 

Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr65698098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása