VERSENYTÁRSELEMZÉS AZ INTERNETEN
Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
Forrás: Versenytárselemzés az interneten - Az Alexandra, a Bookline és a Libri piacvezető könyvkereskedelmi web-áruházak online marketing összehasonlító elemzése
(szakdolgozat, részlet)
Szerző: Vecsei László - online marketing szakirány, Modern Üzleti Tudományok Főiskolája
(XII/5. rész)
XII/1. rész: Előszó
XII/2. rész: Bevezetés - eCommerce: mennyi az az annyi?
Egy csipetnyi eKereskedelem
XII/3. rész: Magyarország: tegnap, ma, …
XII/4. rész: Ki vásárol itt online? A magyar eShopper profilja
New Economy – Marketing nélkül SEM működik
XII/5. rész: Magyar könyves eKereskedelem
Alexandra – Bookline - Libri
XII/6. rész: Az online könyvvásárlók
XII/7. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Márkaismertség – kinek nagyobb
Iparági felmérések
Cégismertető
Termékportfólió
XII/8. rész: Versenytárselemzés – Ki, mit, hol, hogyan
Unique Visitors – isten hozta?
Alexa (alexa.com)
Google Trends
Webanalitika
XII/9. rész: Láthatóság a keresőkben – itt is, ott is
PageRank (PR)
Keresőmarketing elemzés
Partner (Affiliate) Program
XII/10. rész: Online sajtófigyelés – kiről, mit?
Sajtószoba
Sajtókapcsolatok, sajtómegjelenések
XII/11. rész: Usability – felhasználóbarátkozás
Betöltés, méret
Megjelenés
Belső keresők
Hiba: 404 oldal
Navigáció, oldalstruktúra
XII/12. rész: Összefoglalás
Magyar könyves eKereskedelem
A magyar online könyvkereskedelem nagyon sok szállal kötődik a hagyományos, offline könyvkereskedelemhez, ezért elengedhetetlen egy rövid kitekintés erre a piacra is.
A hazai hagyományos könyvkereskedelmet három nagy cég uralja, az Alexandra (Pécsi Direkt), a Líra Könyv Zrt. (korábbi nevén Líra és Lant), illetve a Libri. Ők összességében a teljes piaci forgalom kb. 50%-át bonyolítják le a maguk közel 200 budapesti és vidéki üzletével (saját és franchise bolthálózat).
Forrás: MKKE
A diagramból látható, hogy nominál értékben folyamatosan emelkedik a forgalom, ám mivel a növekedés mértéke infláció alatti, ezért volumenét tekintve szűkül. Ez jelentősen meghatározza a piaci szereplők követendő stratégiáját, ami egyrészt új, modern, nagyobb alapterületű és profitábilisabb üzletek nyitásában, ill. az ellátási lánc minél nagyobb része fölötti ellenőrzésben nyilvánul meg. (kis- és nagykereskedelem, tankönyv-kereskedelem, antikvár könyvek, könyvkiadás, (határ menti) külföldi piacok, online kereskedelem) Természetesen a piac jellegéből fakadóan ez nem mindig megy index.hu/kultur/pol/libalex1125/. A versenyből és a terjeszkedésből az internet sem maradhat ki, hiszen ez egy viszonylag új értékesítési csatorna, illetve jelenleg itt a legdinamikusabb a bővülés.
A hazai online könyvkereskedelem az ezredfordulót követően kezdett kialakulni. Mindegyik – ma meghatározó cég – pár év különbséggel nyitotta meg saját webáruházát (1999 – 2002). A hagyományos könyvkereskedelemre jellemző éles piaci verseny és erős koncentráció itt is jelen van, azonban még erőteljesebben, még látványosabban.
Forrás: GELLÉN Márton - NEMESLAKI András: Elemzés a hazai online könyvpiacról, valamint saját gyűjtés, a piaci szereplők becslése alapján
Ezt a piaci szegmenst négy cég uralja: Alexandra, Libri, Líra (Fókusz Online) és a magyar eKereskedelem egyik legnagyobb cége, a Bookline.
Forrás: GELLÉN Márton - NEMESLAKI András: Elemzés a hazai online könyvpiacról
Alexandra – Bookline - Libri
Alexandra
Az 1993 óta működő Pécsi Direkt Kft. a magyar könyvpiac megkerülhetetlen cége.
Forrás: PKK
Nemcsak a könyvek kis-, és nagykereskedelmében jelentős tényező, de jelen van a tankönyv-kereskedelemben, továbbá saját kiadót is üzemeltet (Alexandra Kiadó), valamint több kiadóban is érdekeltséggel bír (pl.: Európa, Noran, DFT-Hungária, Maecenas, Szukits, …). Budapesten és vidéken 80 boltot üzemeltet, melyek közt az 5 emeletes Nyugati téri Alexandra Könyvesház az ország legnagyobb könyváruháza.
Superbrands-, Fehér Rózsa, valamint Hermész díjas. Az online kereskedelemben 2000 óta vannak jelen. Ez idő alatt az eKereskedelem egyik meghatározó tényezőjévé nőtte ki magát . Az utóbbi egy-másfél évben komoly „kedvezményháború” zajlik közte és a Bookline közt, melynek okán online üzletáguk veszteségesen működik.
Bookline
Működését 2002-ben kezdte meg, előbb antikvár könyvek, majd pedig új könyvek kereskedelmével.
Piac- és árpolitikájának is köszönhetően mára a legnagyobb forgalmú hazai online áruházak egyike, mely nemcsak könyvek, hanem CD-k, DVD-k, műszaki cikkek, játékok, ajándéktárgyak és drogériai termékek értékesítésével is foglalkozik – mégis a forgalom 90%-a a könyvekből származik.
A 2005-ben alapított „Az év internetes kereskedője díj” tulajdonosa, ill. 2006 óta tőzsdei cég, valamint jelen van Szlovákiában és Romániában is - egyelőre még csak magyar nyelvű könyvkínálattal. Budapesten három hagyományos, offline boltot üzemeltet. Nagyarányú forgalomnövekedésének ellenére (szinte minden évben dupláz!), veszteségesen működik. Köszönhető ez a piaci versenynek, a folyamatos beruházásoknak (új üzletágak), a külföldi terjeszkedésnek, valamint a nagyarányú marketing-, raktározási-, logisztikai- és IT költségeknek. A Bookline a Közép-európai Média és Kiadó Zrt. érdekeltségi körébe tartozik, ahol olyan márkákat találunk még, mint az Index, a Velvet, a Totalcar, a Portfolio a Napi.hu, vagy a pozsonyi székhelyű Etarget, vagy az InfoRádió.
Libri
Az egyik legjelentősebb magyar könyv-kiskereskedelmi cég. Főleg Budapesten erős (29 üzlet), de vidéken is jelen van (15 üzlet), valamint Romániában, Kolozsvárott is rendelkezik könyvesbolttal. Az „Év könyvkereskedője” díjat 2001. óta hét alkalommal (!) nyerte el, valamint kilenc üzlete Hermész-díjas. Rendelkezik még "Best of Budapest - A Minőség Mércéje" díjjal a "Legjobb szakbolt" kategóriában, illetve Superbrands-díjjal. Az internetes kereskedelemben 2000 óta van jelen saját áruházzal, illetve 2004 óta a Libri érdekeltségébe tartozik a Könyvkereső.hu webáruház is. (mindkettő külön áruházként működik) Fejlesztéseinek eredményeképpen 2007-ben elnyerte az eFesztivál első helyezését az elektronikus kereskedelem kategóriában, illetve most 2008. őszén tervezik bevezetni az SAP vállalatirányítási rendszert.
A piaci részvevők bemutatása után nézzük meg, hogy kik azok a magyar internezetők, akik online vásárolnak könyveket.
Folytatás: Az online könyvvásárlók
Damjanovich Nebojsa
független online marketing tanácsadó szakdolgozat bírálata.
Fazakas László
interaktív tanácsadó (Arcus Search Kft.) szakdolgozat bírálata.
Vecsei László hírblog tudástára az eKeresekedelem, eCommerce, magyar e-kereskedelem, webáruházak, online marketing, valamint a magyarországi könyvkereskedelem tárgykörökben. Elérhető: vecseilaszlo.blog.hu címen.