E-kereskedelem: az első egységes piac
2008. július 26. írta: vecseilaszlo

E-kereskedelem: az első egységes piac

E-kereskedelem: az első egységes piac


Forrás: Cetelem Bank "Körkép 2008" tanulmánya
(részlet Az e-kereskedelem Európában c. tanulmányból)



Habár különböző fejlettségi fokkal rendelkeznek, de az európai e-fogyasztók abban egységesek, hogy az internet megkönnyíti az életüket, az e-kereskedelem serkenti a fogyasztásukat. Bizonyára marad néhány fékező elem, amely visszatarthatja az on-line vásárlás fejlődésének meglódulását, de ezek az elemek folyamatosan csökkennek és nem tudják meggátolni az e-kereskedelem folyamatos előrehaladását. Mivel az internet napról
napra jobban kiterjeszti hálóját: 2010-re minden második európai rendelkezni fog internet-hozzáféréssel, és 2015-re a weben keresztül zajló kereskedelem fogja kitenni a teljes kereskedelem egynegyedét.

Garanciákkal ellátni és hűségessé tenni az e-vásárlókat,…
Az egyetlen visszatartó elem az e-vásárlás során, ami az európaiak több, mint felét nyugtalanítja, az az, hogy a terméket nem lehet megnézni és megfogni. Ez a függőség is – ami a távolról történő vásárlás sajátja – a fejlődés útjára lépett: a nyaralóhelyeket meg lehet látogatni egy helyben kihelyezett kamera segítségével, a tárgyakat 3 dimenzióban is meg lehet tekinteni. Ma ezek azok a szolgáltatások, amelyek segítségével a fogyasztók jobban meg tudják ismerni a termékeket. Ráadásul ez a hátráltató tényező nincs meg a koncertjegyek, könyvek vagy CD-k vásárlásakor, ami továbbra is az európai e-vásárlók kedvencei közé tartoznak. További visszatartó elem a bizalom hiánya az e-kereskedelemre specializálódott weboldalak fizetési biztonsága iránt. Az eladásra szakosodott oldalak következő kihívása tehát az lesz, hogy kialakítsák maguknak a kizárólag rájuk jellemző
megjelenést, amellyel az ismert kereskedelmi hálózatokhoz hasonlóan garantálják szolgáltatásaikat és hűségessé teszik ügyfeleiket.

Az interneten keresztül történő vásárlás elutasításának fő indokai
Százalékban
„Ha Ön nem vásárol az interneten keresztül, a felsorolt indokok közül melyik az oka ennek?”
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





…hogy többet költsenek az interneten

Egyáltalán nem meglepő, hogy a vásárlási szándék erősségét vizsgálva az e-kereskedelemben érett országokat találjuk az élen (Egyesült Királyság, Belgium, Németország és Franciaország). Vezető szerepük igazolható a weben vásárolni szándékozó fogyasztók számával és azoknak a termékeknek a széles skálájával, amit a fogyasztók hajlandók beszerezni. Különösen kiemelkedő példát találhatunk az Egyesült Királyságban, ahol minden ötödik brit hajlandó beszerezni a tíz felsorolt termék közül kilencet. Például 22% hajlandó élelmiszert vásárolni az interneten keresztül, ami messze az európai átlag fölött van (5%). Ez a vásárlási sokszínűség megtalálható a Cseh Köztársaságban is, ez az egyetlen közép-európai ország, amely az európai átlag felett helyezkedik el (ez vonatkozik minden termékre), valamint az első olyan ország ebben a zónában, ahol már e-vásárlókról beszélhetünk (24%). Úgy tűnik, hogy az autó még nem az a termék, amit sokan vásárolnának az interneten keresztül, még a legfejlettebb országokban sem. Bár bármilyen autóról könnyedén szerezhetünk információkat a hálón keresztül, mégis autóvásárláskor pillanatnyilag előnyt élvez a közvetlen személyes kapcsolat, melynek során könnyebben ismerjük meg az esetleges kedvezményeket, és lehetőségünk nyílik árengedményt kérni.

Jövőbeni vásárlási szándék az interneten keresztül
Százalékban
„Tervezi azt, hogy az elkövetkező 12 hónapban interneten keresztül fog vásárolni?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Az internet-hozzáférés biztosítása közös európai cél
A jelenleg még nyilvánvaló egyenlőtlenség ellenére az internet-hozzáférés aránya erősen emelkedik a fejlődésben lévő országokban is. Ez lesz egyébként azokban az országokban is az e-kereskedelem fejlődésének fő irányvonala, ahol az on-line fogyasztási hajlandóságot már nem kell bizonyítani. Különösen jelentős az internet elterjedése az orosz háztartásokban, ahol a hozzáférés megháromszorozódott.

A háztartások internet-hozzáférésének aránya
(Százalékban)

 

 

 

 

 

 

Oroszországban az internet kezd széles körben elterjedni, és Putyin elnök politikai voluntarizmusa még jobban meggyorsíthatja ezt a folyamatot: az infrastruktúra és a hálózatok fejlesztése, a szélessávú hálózathoz való könnyű hozzáférés, internetkapcsolat minden iskolában, nyomásgyakorlás a telekommunikációs társaságokra, hogy csökkentsék áraikat. Összességében Oroszországban és az összes keleteurópai országban az internet
felhasználók egyre többen vannak, ők általában fiatal felnőttek, akik egy új kényelmes és feltörekvő nemzedék tagjai. Magukévá teszik és gyorsan alkalmazkodnak nyugat-európai szomszédaik új fogyasztási szokásaihoz.

Az internetes vásárlás robbanása a küszöbön van
A világhálón keresztül történő kereskedelem 2010 hajnalára megduplázódik, és a teljes kereskedelem 15%-át fogja kitenni (B2B és B2C), majd 2015-re eléri az összes forgalom egynegyedét. A fejlődés erőteljesebb lesz a csatlakozás fázisában lévő országokban (Kelet-Európa, Oroszország és Dél-Európa), de a növekedés ritmusa az élenjáró országokban is jelentős lesz. Ez utóbbiakban, ahol a háztartások 60-80%-ában lesz internet hozzáférés, az e-kereskedelem fejlődése attól függ majd, hogy az e-vásárlókat mennyire kényeztetik el. A nagykereskedőknek a weben is azokat a módszereket kell alkalmazni, ami a hagyományos kereskedelemben megszokott: az ügyfél személyes kívánságainak megismerése, elvárásainak és félelmeinek feltárása, bizalmi kapcsolat kiépítése, olyan szolgáltatások nyújtása, amely a vásárlók számára kedvező és főleg személyre szabott. Ennek a célnak az érdekében folyamatos újításokat kell bevezetni. Ma 2.0-ás webről beszélünk, ami még vonzóbb internetes felületek készítését teszi lehetővé. Hamarosan úttörő generációról fogunk beszélni, azaz az e-vásárlót az általa feltett kérdések alapján fogjuk még jobban megismerni. Ha még ehhez hozzátesszük a profilalkotást, amely lehetővé teszi az internetezők viselkedésének megismerését internetezés közben, akkor belátjuk, hogy még messze nem értük el az internet lehetőségeinek határát.

Eladások az interneten keresztül (vállalatok+háztartások)
Millió euróban

 

 

 

 

 

 

 

 

folyt. köv holnap reggel!

A Cetelem Bank "Körkép 2008" színvonalas prezentációja letölthető innen.
A Cetelem Bank "Körkép 2008" tanulmányának háttéranyagai letölthetők innen.

A bejegyzés trackback címe:

https://vecseilaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr77573458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása